? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Tinggal Jejak Anda Disini....

Monday, February 15, 2010

Pengalaman anak mula bersekolah(2)

Angah, Along, Uswah dan Farhan ( kawan baik anakku )






Alhamdulillah, kini anak kembarku dapat mengikuti pembelajaran dengan baik.Mereka tidak lagi berperangai masa mula2 bersekolah ari tu.Di sekolah Agama pun mereka tidak lagi kena dipaksa baru nak ke sekolah.Cuma kadang2 je kalau mereka rasa penat baru buat hal.Tapi dalam sebulan tu tak banyak lah halnya.
Tengok tu, sempat lagi berposing sebelum pergi sekolah.Mereka ni cukup suka kalau bergambar.



Tak lama lagi mereka dah nak exam.Kami ni risau jugak sebab kami sebagai ibubapa tak sempat sangat nak ajar mereka di rumah.Tunggu ari minggu la baru kami sempat tengok perkembangan pembelajaran mereka.

Pengalaman anak mula bersekolah(1)

Bermulanya persekolahan........Anak kembar ku Along dan Angah sudah berusia 7 tahun.Mereka kami tempatkan bersekolah satu sekolah denganku (tempatku bekerja ).
Hari pertama persekolahan
....Awal pagi mereka dah bangun.....bersemangat....baju,kasut,beg semua baru.......semangat.....sejuk hati kami melihatnya........
Apanila sampai di sekolah.....mulanya....ok....lepas tu setelah aku hantar mereka ke kelas tahun 1......apa jadi????.....semua murid lain ok tiada yang menangis.....cuma adalah juga nampak pada raut wajahnya sedih....sendirian....ibubapa dah pulang.....Tapi....anak-anakku....tak nak aku jauh dari mereka.Baru ku bangun nak ke kelas, mereka mula menitiskan air mata.Nak juga aku temankan mereka......mana boleh........aku kan kerja juga...lagi pun mana boleh ibubapa menunggu...nanti akan mengganggu situasi pembelajaran mereka.........
Mulanya...along ok....angah pula yang memulakannya........menitis air matanya....dah dipujuk olehku dan guru-gurunya....masih juga begitu....sabar je......Mujur juga awal pagi tu aku free...lepas tu apa boleh buat....biar je....Akhirnya mereka tak juga mau masuk kelas...ikut je aku ke kelas....sabar lagi.........stress.....stress....stress.....
Hari kedua.....
Awal pagi dari rumah bersemangat...dah janji dah nga ummi dan abah takboh nangis....lega hatiku...harap-haraplah.....sampai je di sekolah....suruh masuk kelas....ummi hantarlah ke kelas..katanya..aku pun hantarlah.....dah sampai ke kelas suruh ku masuk dalam, hantar juga...last2 suh aku pun duduk kat situ.....apa jadi?????????alamak?????????nangis lagi.......tensen...tensen......
Hari ketiga.........
Sama juga keadaannya.Mulanya ok....pas tu...kata lapar...bagi makan....pas tu sakit perut lak...letak ubat.....angah la ni cam2 karenah....along ok je di kelas dah....pas tu angah mula dah leleh air mata...mintak simpati....aku buat tak tau je....lama2 makin pulak lebat air matanya...heh...naik angin dah aku ni......darah pun dah tinggi...apa lagi kena marahlah...dah marah makin pulak menjadi2.....Sabar...sabar....sabar....
Along pulak dah angah tak juga masuk ke kelas, sibuk pulak dia nak angah juga masuk ke kelas.Angah ni makin kuat lak menangis dia...mengamuk lak lagi....Ya Allah......apa aku nak buat ni...pas tuu...along lak yang nangis.....
Tak lama pas tu...aku stress dah ku telefon suami yang tengah juga bekerja....minta dia datang....10, 15 minit kemudian datanglah abahnya ni.....tanpa berkata apa-apa terus ditariknya along,angah dan bawa mereka ke kelas.Cikgu di kelasnya tutup pintu....dan menangislah mereka meranug-raung dalam kelas.Cikgunya memujuk dan macam2 cara telah dibuat....akhirnya...kami biarkan je mereka terus menangis.....penat jugak kan....lama2 diam begitu je....
Dalam tempoh seminggu.....macam2 karenahnya.....masuk minggu kedua.....baru kembarku dapat mengikuti p&p di kelasnya.

Hari Lahir Nur Qaisara Uzma



Sambutan ringkas sempena hari lahir uzma.Sambut kat rumah je..... anak-anak seronok sebab suka sangat kalau ada kek ni.Kek je yang ada...............hehehhe...........Rasa cam sekejapnya anak ummi dan abah besar......tup....tup..... dan setahun..........Alhamdulillah................




Kenangan bersama makcik zizah ( yang menjaga mereka ).Lama makcik ni menjaga mereka.Masa along dan angah berusia setahun lebih lagi.Dah 5 tahun dia kerja dengan kami.Tapi.....tahun ni dia dah berhenti.....nak berehat......



Uzma, Uswah, Lutfir dan Luqman




Tengok tu.........kecik2 dah pandai berposing depan kamera...........





Tembamnya anak ummi dan abah...........pandai jalan dah...........




Macam-macam gelagat lah...........he...he......



La.........ummi pun nak bergambar jugak.......



Akan kami sekeluarga abadikan kenangan ini selamanya......Inilah kenangan terakhir bersama makcik Zizah.Kalau pun suatu hari nanti kami pindah ke mana jua tempatnya....kenangan tetap di hati kami.Akan ku tunjukkan pada anak-anakku insan inilah yang menjaga mereka dari kecil dengan penuh kasih sayang....sehingga kini.....mereka tetap mengingatinya.....


Bermula tahun ini (2010), selama sebulan persekolahan,aku dan suami menghantar uzma ke Nurseri.Along, angah telah masuk tahun satu dan uswah sudah pun bersekolah di PASTI.Sukar jugak dalam sebulan ni, penat lagi....apa nak buat dah cari pengganti untuk menjaga anak-anak tapi belum ketemu.....Akhirnya.....syukur alhamdulillah.....
Masuk bulan kedua persekolahan, ada dah yang bekerja dengan kami untuk menjaga anak-anak.Namanya Hanisan berusia lingkungan 4o an.Alhamdulillah...dah 3 minggu dia kerja...Harap-haraplah berkekalan......



Lawatan sekolah ke Kota Kinabalu

Buat pertama kalinya setelah sekian lama berkhidmat di negeri Sabah, ni lah kali pertama aku ikut serta lawatan sekolah.Murid-murid tahun 6 lepasan UPSR yang mengikutinya bersama dengan beberapa orang guru termasuklah diriku.



Kenangan dalam bas...dalam bas pun nak posing.....Teringat aku kenangan masa zaman sekolah dulu2, masa tu je aku naik bas....


Nampak dua hero kat depan tu? Anak guru yang ikut join sekali.....Di belakang tu, aku dan kekawan lah...........

Apa gelagat lak tu.........macam2lah..........


Sebelah kiri tu Kak Saliah, Tengah (Noraini ),Aku



Bersama Kak Rainie ( Zoo Lok Kawi )



Ruang masuk Zoo Lok Kawi
Tenggelam diriku....hehehe....



Barisan peserta rombongan di Muzium Negeri Sabah

Kenangan bersama Kak Narifah (Best Friend aku di sekolah )

Friday, February 12, 2010

Kemahiran Mendengar

Kemahiran mendengar.


Pengenalan

Mendengar merupakan salah satu aktiviti yang penting yang dilakukan di peringkat kanak-kanak dan dewasa. Barker (1971) telah menjalankan satu kajian terhadap kemahiran mendengar pendengaran. Beliau merumuskan, dalam keadaan manusia sedar 45% digunakan untuk mendengar, 30% bercakap manakala 16% membaca dan 9% menulis. Ini menunjukkan proses mendengar berperanan penting dalam komunikasi. Menurut Burley-Alen (1982) dalam kajiannya mendapati peratus mendengar bertambah sehingga 60% bagi kehidupan pelajar sekolah menengah. Guru-guru menyatakan proses mendengar merupakan proses paling utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Di institut pengajian tinggi pula, pendengaran merupakan proses paling utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Menurut Anderson et al. (1969) menjelaskan bahawa sebahagian besar daripada kaedah pengajaran di universiti adalah mendengar kuliah. Menurut Barker(1971) menyatakan bahawa proses pendengaran dalam pengajaran di universiti adalah 50% - 100% .

Definisi Kemahiran Mendengar.

Menurut Chuah (1987) terdapat perbezaan yang besar antara proses mendengar dan dengar. Ini boleh disamakan dengan pendengaran Barker (1971) yang dirumuskan sebagai mendengar adalah suatu proses yang aktif dan perkataan dengar adalah satu proses yang pasif. Pendengaran yang aktif merangkumi proses mendengar dengan tujuan untuk memahami, mengingati, menilai dan mengkritik. Mengikut Chuah (1987) dengar adalah satu proses fisiologi yang melibatkan system saraf pendengaran di otak tetapi adalah satu proses yang lebih aktif, iaitu proses yang melibatkan bidang psikologi. Mendengar secara aktif bukan sahaja kepada penggunaan telinga, tetapi kepada semua pancaindera, terutama penglihatan iaitu menerusi komunikasi tidak verbal.

Dari segi kaunseling, mendengar yang terbaik adalah dengan mendengar secara empeti iaitu mendengar dengan menjiwai apa yang didengari. Di dalam situasi kaunseling, masa digunakan untuk mendengar berlaku lebih banyak daripada berucapdan respons, terutama di dalam peringkat awal sesi kaunseling. Oleh itu kejayaan mencapai objektif kaunseling itu banyak bergantung kepada kemahiran mendengar seseorang kaunselor, sam ada digunakan tepat dalam peringkat awal.

Devine (1981) menyatakan bahawa dengan mendengar bukan sahaja menumpukan sepenuhnya perhatian tetapimelibatkan motivasi dan keadaan fizikal emosi yang mempengaruhi proses pendengaran itu sendiri. Proses mendengar berkait rapat secara terus dengan proses berfikir. Berfikir dalam konteks ini melibatkan penggunaan proses mental dalam melakukan inferens, mengagakkan hasil generalisasi dalam membuat keputusan.

Kemahiran Mendengar
Dalam komunikasi lisan, kedua-dua kemahiran iaitu mendengar dan bertutur adalah berkait rapat, walaupun berhubung antara satu sama lain, ia merupakan kemahiran yang berbeza. Kemahiran mendengar merupakan kemahiran lisan yang paling asas dan ia berlaku di peringkat penerimaan. Seseorang yang telah dapat menguasai kemahiran mendengar harus dapat mendengar dengan baik apa yang dituturkan oleh orang lain dan dapat pula memahami maksud serta boleh menginterprestasi apa yang didengar. Kemahiran mendengar ini dimulakan pada peringkat awal pengajaran bahasa dan bertujuan untuk memungkinkan pelajar fasih bertutur dalam bahasa yang dipelajari.

Kemahiran mendengar juga merupakan kemahiran yang pertama dialami oleh seseorang kanak-kanak sebelum ia diajar dan dilatih untuk bertutur. Kemahiran ini merupakan proses fitrah yang telah ditetapkan oleh Allah SWT sejak azali lamanya. Dalam pengajaran dan pembelajaran setiap guru mestilah melatih murid-murid agar mendengar dengan tekun dan memberi sepenuh perhatian bagi menghasilkan satu bentuk pertuturan yang baik. Guru juga mestilah mengajar dengan suara yang jelas supaya dapat difahami oleh murid-murid. Di samping itu, guru juga boleh menggunakan alat bantu mengajar untuk menyampaikan kemahiran ini seperti pita rakaman, video, radio, telefon bimbit, komputer dan sebagainya untuk menarik minat murid dan menimbulkan reaksi pendengar terhadap pengajaran yang disampaikan.
Di samping itu juga, dalam kemahiran mendengar murid dapat bertindak balas dengan arahan yang disampaikan oleh guru ataupun orang lain. Sebagai contoh arahan yang diberi oleh guru, ketua murid, guru besar dan rakan rakannya akan memahami maksud yang didengarinya dapat menuruti arahan tersebut, seperti memungut sampah, bangun ketika guru masuk di dalam kelas, berbaris ketika membeli makanan di kantin dan sebagainya.
Di dalam kemahiran mendengar dapat membantu dan mengembangkan kemahiran murid dengan guru mengemukakan soalan-soalan dan meminta murid- murid mengenalpasti jawapan yang diperlukan. Jawapan-jawapan tersebut biasanya berbentuk fakta dan biasanya dapat di perolehi daripada kemahiran sedia ada murid ataupun petikan- petikan yang diberi oleh guru.

Proses Mendengar
Proses mendengar boleh dibahagikan kepada empat peringkat iaitu mendengar deretan bunyi bahasa, memahami bunyi tersebut, menguasai makna beberapa deretan bunyi dan bertindak terhadap bunyi.

Mendengar deretan bunyi bahasa.
Individu yang mendengar bunyi dari unsur- unsur yang sengaja dihasilkan dengan maksud tertentu. Bunyi itu dapat didengar setelah ia dapat dikesan dari mana arah datangnya. Pada peringkat permulaan mendengar, hanya bunyi- bunyi yang jelas dan lantang sahaja yang akan dikesan. Setelah mendengar beberapa kali, barulah deretan bunyi itu didengar secara total. Proses ini hanya ditujukan kepada individu yang mempunyai alat artikulasi dan pancaindera dengar yang normal.

Memahami bunyi tersebut.
Sesuatu bunyi yang didengar berkaitan dengan maksud tertentu. Apabila deretan bunyi didengarkan dan diikuti dengan tingkah laku tertentu dari penutur, pendengar akan berhubungkaitkan tingkah laku tersebut dengan deretan bunyi tersebut. Dalam perkataan lain, pendengar akan menghubungkaitkan benda yang dimaksudkan atau tingkah laku yang dilakukan dengan bunyi yang dilafazkan. Bila proses ini berulangkali dilakukan ia akan menjadi kebiasaan kepada pendengar.

Menguasai makna beberapa deretan bunyi.
Di peringkat ini, ia dapat memahami persamaan erti dan kelainan makna antara satu deretan bunyi dengan deretan bunyi yang lain, antara satu rangkai kata dengan satu rangkai kata yang lain dalam bahasa yang sama. Sebagai contoh, bunyi menggunakan intonasi yang tinggi lagi keras menandakan perasaan marah. Bunyi yang menggunakan intonasi yang lemah melambangkan tanda manja, sedih, simpatu dan sebagainya. Pendek kata pendengar yang baik akan faham maksud setiap ujuran yang dilafazkan.
Bertindak terhadap bunyi.
Di peringkat ini hanya terlaksana setelah pendengar melalui ketiga-tiga peringkat tadi. Waktu pendengar akan membuat rumusan dan keputusan. Ia melakukan sesuatu setelah arahan dalam bentuk deretan bunyi bahasa dilafazkan.

Tafsir

SOALAN SATU

Terdapat dua bentuk kitab tafsir yang pernah dihasilkan oleh para mufassirin iaitu Tafsir Bi al-Ma’thur dan Tafsir Bi al-Ra’yi.
Untuk tugasan ini, anda perlu menghuraikan secara terperinci metodologi penulisan DUA buah kitab tafsir yang cukup terkemuka serta dijadikan rujukan sehingga ke hari ini.

PENDAHULUAN

Tafsir berasal dari perkataan ‘fassara’ yang bermakna untuk mendedahkan yang tertutup atau menjelaskan sesuatu. Terdapat dua bentuk kitab tafsir yang dihasilkan oleh mufassirin iaitu tafsir bi al-ma’thur dan tafsir bi al-ra’yi. Tafsir bi al-ma’thur bermaksud yang dipindahkan atau diriwayatkan daripada orang terdahulu. Dengan kata lain tafsir yang diriwayatkan daripada orang yang terdahulu bukan diijtihadkan sendiri oleh mufassir. Tafsir bi al-ma’thur ialah mentafsir sesuatu ayat al-Quran yang lain, yang terdapat dalam surah yang sama atau surah yang berbeza dan yang berkaitan dengan tajuk yang sama.
Tafsir bi al-Ra’yi pula ialah yang mana kalimah al-Ra’yi sendiri yang mempunyai beberapa pengertian iaitu I’tiqad atau pegangan, Qiyas dan Ijtihad. Oleh itu tafsir bi al-Ra’yi merupakan tafsir al-Quran dengan Ijtihad setelah seseorang mufassir memiliki dan menguasai ilmu-ilmu yang menjadi prasyarat untuk mentafsir dan mematuhi adab-adab serta tatacara mentafsir.

a) Jami’ al-Bayan Fi Tafsir al-Quran

Tafsir Jami’ al-Bayan Fi Tafsir al-Quran yang terkenal dengan nama tafsir al-Tabari. Ia ditulis oleh Imam Abu Ja’far Muhammad bin Jarir bin yazid bin Kathir bin Ghabib al-Tabari (224-310). Tafsir al-Tabari ini mengambil nama sempena nama pengarangnya dan ia merupakan sebuah kitab tafsir yang bernilai tinggi serta sangat diperlukan oleh setiap orang yang mempelajari ilmu tafsir. Ia merupakan kitab tafsir tertua yang disampaikan kepada masyarakat secara lengkap. Tafsir al-Tabari juga berjaya mengumpulkan riwayat-riwayat berkenaan tafsir daripada kalangan sahabat dan tabi’in.
Tafsir Jami’ al-Bayan atau tafsir al-Tabari dihasilkan oleh Abu Ja’far Muhammad bin Jarir al-Tabari. Beliau di lahirkan di Amal Tabaristan pada tahun 224 Hijrah dan meninggal dunia pada tahun 310 Hijrah di Baghdad. Semasa berumur 12 tahun, beliau mula merantau untuk menuntut ilmu pengetahuan. Beliau merantau ke Mesir, Syria dan Iraq seterusnya menetap di Iraq. Beliau terkenal sebagai ulama’ dan masyhur sebagai ahli tafsir. Beliau banyak meriwayatkan hadis, mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang penukilan dam pentarjihan riwayat serta memiliki ilmu pengetahuan yang mendalam dalam bidang sejarah. Beliau juga merupakan pengasas kepada Tafsir al-Athari al-Nazari yang mengutamakan al-Ma’thur dan disusuli dengan ijtihad, istinbat dan istidlal.
Al-Tabari adalah tokoh terkemuka yang benar-benar menguasai pelbagai disiplin ilmu dan berjaya meninggalkan warisan Islam yang cukup besar kepada umat Islam. Hasil karya yang popular ialah Tarikh al-Umum wa al-Muluk dan Jami’ al-Bayan Fi Tafsir al-Quran. Selain dua buah karya tersebut, Ibnu Jarir al-Tabari juga menulis beberapa buah karya lain di dalam pelbagai bidang iaitu al-Adab al-Hamidah wa al-Akhlaq al-Nafsiyyah Tarikh al-Rijal, Ikhtilaf al-Fuqaha, Tahzib al-Athar, kitab al-Basit fi al-Fiqh, Jami’ Fi al-Qira’at dan kitab al-Tabsir Fi al-Usul.
Keistimewaan tafsir al-Tabari ialah ia merupakan sebuah tafsir yang ditulis dengan kaedah kebanyakkan ulama’ salaf iaitu penafsiran ayat dengan hadith dan athar. Disamping itu ia menerangkan ta’wil yang kuat diperolehi daripada sahabat yang dilihat paling dekat dengan kebenaran. Tafsir ini mempunyai ilmu yang tinggi, memiliki pendapat tepat dari segi bahasa Arab serta mengemukakan nas secara sempurna dengan sanad yang lengkap. Beliau menghuraikan segala sanad dengan jelas, mendekatkan semua yang jauh serta mengumpulkan segala yang tidak dapat dikumpulkan oleh penulis lain.
Manakala tafsir ini mempunyai 30 jilid dan merupakan kitab tafsir terulung yang lengkap dalam sejarah pembukuan imu-ilmu tafsir. Kitab tafsirnya telah ditahqiqkan oleh al-ustaz Muhammad Mahmud Syakir dan hadith-hadith telah dikaji oleh al-Ustaz Ahmad Muhammad Syakir.

Metodologi

Metodologi penulisan yang digunakan oleh al-Tabari dalam kitab tafsirnya ialah bersumberkan al-Ma’thur iaitu semua pandangan al-Ma’thur daripada Rasulullah s.a.w, sahabat, tabi’in dan tabi’ tabi’in. Al-Tabari memaparkan kesemua riwayat berkenaan dengan ayat yang hendak ditafsirkan dan kemudian membahaskan riwayat-riwayat tersebut dengan membandingkan diantara satu sama lain. Akhirnya beliau akan mentarjihkan salah satu daripada riwayat-riwayat tersebut.
Al-Tabari sangat mengambil berat terhadap sanad-sanad dan tetap menyebutnya walaupun panjang. Jika terdapat lebih daripada satu sanad, ia akan disebutkan juga secara terperinci. Beliau juga mengkritik sanad-sanad periwayatan dan terus manta’dilan beberapa orang perawi serta mentarjihkan perawi lain, yang telah terbukti kecacatannya. Disamping menolak riwayat-riwayat yang tidak diyakini kesahihanya. Oleh itu setiap tafsir yang diterima daripada tabi’in diterangkan dengan sanad yang sempurna.
Dalam menyempurnakan tafsirnya, beliau memberikan penekanan terhadap masalah qira’at serta menghubungkan qira’at-qira’at tersebut. Menurut beliau, qira’at yang terjadi adalah qira’at yang memenuhi syarat-syarat berikut iaitu selaras dengan rasm mushaf, betul dari segi maknanya dan pengambilan yang sahih. Di dalam membicarakan hukum fiqah, al-Tabari akan menyebut pelbagai pendapat ulama serta aliran mazhab. Dan akhirnya ia merumuskan dengan menggunakan pendapat beliau sendiri. Begitu juga dalam masalah akidah, beliau akan membincangkan dengan cermat dan menyanggah pendapat golongan mazhab ahli kalam terutamanya pendapat golongan muhtazilah serta banyak menyokong ahli Sunnah wa al-Jama’ah.
Di dalam tafsirnya juga, beliau memberikan perhatian kepada pekara-pekara yang remeh temeh dan tidak berfaedah. Ini termasuklah pekara yang kurang jelas, pendetilan kepada kisah zaman lampau seperti peristiwa al-Khafi dan kisah al-Baqarah.

Tafsir

SOALAN SATU

Terdapat dua bentuk kitab tafsir yang pernah dihasilkan oleh para mufassirin iaitu Tafsir Bi al-Ma’thur dan Tafsir Bi al-Ra’yi.
Untuk tugasan ini, anda perlu menghuraikan secara terperinci metodologi penulisan DUA buah kitab tafsir yang cukup terkemuka serta dijadikan rujukan sehingga ke hari ini.

PENDAHULUAN

Tafsir berasal dari perkataan ‘fassara’ yang bermakna untuk mendedahkan yang tertutup atau menjelaskan sesuatu. Terdapat dua bentuk kitab tafsir yang dihasilkan oleh mufassirin iaitu tafsir bi al-ma’thur dan tafsir bi al-ra’yi. Tafsir bi al-ma’thur bermaksud yang dipindahkan atau diriwayatkan daripada orang terdahulu. Dengan kata lain tafsir yang diriwayatkan daripada orang yang terdahulu bukan diijtihadkan sendiri oleh mufassir. Tafsir bi al-ma’thur ialah mentafsir sesuatu ayat al-Quran yang lain, yang terdapat dalam surah yang sama atau surah yang berbeza dan yang berkaitan dengan tajuk yang sama.
Tafsir bi al-Ra’yi pula ialah yang mana kalimah al-Ra’yi sendiri yang mempunyai beberapa pengertian iaitu I’tiqad atau pegangan, Qiyas dan Ijtihad. Oleh itu tafsir bi al-Ra’yi merupakan tafsir al-Quran dengan Ijtihad setelah seseorang mufassir memiliki dan menguasai ilmu-ilmu yang menjadi prasyarat untuk mentafsir dan mematuhi adab-adab serta tatacara mentafsir.

a) Jami’ al-Bayan Fi Tafsir al-Quran

Tafsir Jami’ al-Bayan Fi Tafsir al-Quran yang terkenal dengan nama tafsir al-Tabari. Ia ditulis oleh Imam Abu Ja’far Muhammad bin Jarir bin yazid bin Kathir bin Ghabib al-Tabari (224-310). Tafsir al-Tabari ini mengambil nama sempena nama pengarangnya dan ia merupakan sebuah kitab tafsir yang bernilai tinggi serta sangat diperlukan oleh setiap orang yang mempelajari ilmu tafsir. Ia merupakan kitab tafsir tertua yang disampaikan kepada masyarakat secara lengkap. Tafsir al-Tabari juga berjaya mengumpulkan riwayat-riwayat berkenaan tafsir daripada kalangan sahabat dan tabi’in.
Tafsir Jami’ al-Bayan atau tafsir al-Tabari dihasilkan oleh Abu Ja’far Muhammad bin Jarir al-Tabari. Beliau di lahirkan di Amal Tabaristan pada tahun 224 Hijrah dan meninggal dunia pada tahun 310 Hijrah di Baghdad. Semasa berumur 12 tahun, beliau mula merantau untuk menuntut ilmu pengetahuan. Beliau merantau ke Mesir, Syria dan Iraq seterusnya menetap di Iraq. Beliau terkenal sebagai ulama’ dan masyhur sebagai ahli tafsir. Beliau banyak meriwayatkan hadis, mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang penukilan dam pentarjihan riwayat serta memiliki ilmu pengetahuan yang mendalam dalam bidang sejarah. Beliau juga merupakan pengasas kepada Tafsir al-Athari al-Nazari yang mengutamakan al-Ma’thur dan disusuli dengan ijtihad, istinbat dan istidlal.
Al-Tabari adalah tokoh terkemuka yang benar-benar menguasai pelbagai disiplin ilmu dan berjaya meninggalkan warisan Islam yang cukup besar kepada umat Islam. Hasil karya yang popular ialah Tarikh al-Umum wa al-Muluk dan Jami’ al-Bayan Fi Tafsir al-Quran. Selain dua buah karya tersebut, Ibnu Jarir al-Tabari juga menulis beberapa buah karya lain di dalam pelbagai bidang iaitu al-Adab al-Hamidah wa al-Akhlaq al-Nafsiyyah Tarikh al-Rijal, Ikhtilaf al-Fuqaha, Tahzib al-Athar, kitab al-Basit fi al-Fiqh, Jami’ Fi al-Qira’at dan kitab al-Tabsir Fi al-Usul.
Keistimewaan tafsir al-Tabari ialah ia merupakan sebuah tafsir yang ditulis dengan kaedah kebanyakkan ulama’ salaf iaitu penafsiran ayat dengan hadith dan athar. Disamping itu ia menerangkan ta’wil yang kuat diperolehi daripada sahabat yang dilihat paling dekat dengan kebenaran. Tafsir ini mempunyai ilmu yang tinggi, memiliki pendapat tepat dari segi bahasa Arab serta mengemukakan nas secara sempurna dengan sanad yang lengkap. Beliau menghuraikan segala sanad dengan jelas, mendekatkan semua yang jauh serta mengumpulkan segala yang tidak dapat dikumpulkan oleh penulis lain.
Manakala tafsir ini mempunyai 30 jilid dan merupakan kitab tafsir terulung yang lengkap dalam sejarah pembukuan imu-ilmu tafsir. Kitab tafsirnya telah ditahqiqkan oleh al-ustaz Muhammad Mahmud Syakir dan hadith-hadith telah dikaji oleh al-Ustaz Ahmad Muhammad Syakir.

Metodologi

Metodologi penulisan yang digunakan oleh al-Tabari dalam kitab tafsirnya ialah bersumberkan al-Ma’thur iaitu semua pandangan al-Ma’thur daripada Rasulullah s.a.w, sahabat, tabi’in dan tabi’ tabi’in. Al-Tabari memaparkan kesemua riwayat berkenaan dengan ayat yang hendak ditafsirkan dan kemudian membahaskan riwayat-riwayat tersebut dengan membandingkan diantara satu sama lain. Akhirnya beliau akan mentarjihkan salah satu daripada riwayat-riwayat tersebut.
Al-Tabari sangat mengambil berat terhadap sanad-sanad dan tetap menyebutnya walaupun panjang. Jika terdapat lebih daripada satu sanad, ia akan disebutkan juga secara terperinci. Beliau juga mengkritik sanad-sanad periwayatan dan terus manta’dilan beberapa orang perawi serta mentarjihkan perawi lain, yang telah terbukti kecacatannya. Disamping menolak riwayat-riwayat yang tidak diyakini kesahihanya. Oleh itu setiap tafsir yang diterima daripada tabi’in diterangkan dengan sanad yang sempurna.
Dalam menyempurnakan tafsirnya, beliau memberikan penekanan terhadap masalah qira’at serta menghubungkan qira’at-qira’at tersebut. Menurut beliau, qira’at yang terjadi adalah qira’at yang memenuhi syarat-syarat berikut iaitu selaras dengan rasm mushaf, betul dari segi maknanya dan pengambilan yang sahih. Di dalam membicarakan hukum fiqah, al-Tabari akan menyebut pelbagai pendapat ulama serta aliran mazhab. Dan akhirnya ia merumuskan dengan menggunakan pendapat beliau sendiri. Begitu juga dalam masalah akidah, beliau akan membincangkan dengan cermat dan menyanggah pendapat golongan mazhab ahli kalam terutamanya pendapat golongan muhtazilah serta banyak menyokong ahli Sunnah wa al-Jama’ah.
Di dalam tafsirnya juga, beliau memberikan perhatian kepada pekara-pekara yang remeh temeh dan tidak berfaedah. Ini termasuklah pekara yang kurang jelas, pendetilan kepada kisah zaman lampau seperti peristiwa al-Khafi dan kisah al-Baqarah.

Ilmiah

SOALAN KEDUA:

PENGENALAN

Surah al-Fatihah merupakan surah yang sering dibaca dalam kehidupan seharian terutamanya diwajibkan ketika setiap kali melakukan solat lima waktu. Ia juga adalah surah pembuka yang didahulukan sebelum sesuatu majlis dilaksanakan. Pada masa yang sama terdapat banyak kelebihan mengamalkan surah al-Fatihah ini antaranya dibaca sebagai penyembuh penyakit seperti terkena patukan ular, kala jengking dan sebagainya lagi. Walaupun surah ini agak ringkas sahaja namun ia merangkumi pelbagai intipati dan pelajaran yang tidak terkandung secara padu di dalam surah-surah yang lain. Intipati yang dibincangkan menerusi surah al-Fatihah ini merangkumi beberapa konsep penting iaitu konsep aqidah Uluhiyyah, Rububiyyah dan Asma’ Wassifat. Ketiga-tiga konsep ini menyentuh persoalan pegangan dan tauhid Islam. Selain daripada itu konsep hidayah, ibadah dan akhlak turut diketengahkan.

1) Konsep Aqidah Uluhiyyah

Aqidah Uluhiyyah bermaksud mentauhidkan Allah Taala dalam peribadatan atau persembahan. Allah Taala mengutuskan para rasul bertujuan menyeru manusia menerima tauhid Uluhiyyah ini. Firman Allah Taala;

               
Maksudnya :
“Dan kami tidak mengutus seorang rasul pun sebelum kamu melainkan kami wahyukan kepadanya: Bahwasanya tidak ada Tuhan (yang hak) melainkan aku, maka sembahlah olehmu sekalian akan aku.” (al-Anbiya’(21): 25)


Konsep dan elemen dalam aqidah ini turut merangkumi konsep menyembah atau beribadah kepada Allah Taala yang dapat dilaksanakan apabila tercetus rasa cinta yang suci kepada Allah Taala dan rela serta ikhlas menundukkan diri serendah-rendahnya kepadaNya. Secara umumnya aqidah Uluhiyyah adalah mengesakan Allah dalam bentuk beribadah kepadaNya. Pada masa yang sama beribadah dan berdoa kepada selain Allah adalah tidak dibenarkan. Ia turut menekankan aspek keikhlasan sebagai syarat utama ibadah seseorang hamba diterima. Setelah meneliti surah al-Fatihah ini, rahsia keagungannya terletak dalam ayat ini iaitu;
    
Maksudnya:
“Hanya Engkaulah yang kami sembah dan Hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan.” (al-Fatihah (1) : 5)


Di dalam perkataan (الله) dan (إياك نعبد) terkandung maksud kalimah tauhid Uluhiyyah. Ia bererti manusia sebagai hamba mesti menjadikan Allah sahaja sebagai sembahan yang sentiasa dipatuhi. Potongan ayat (إياك نعبد) merupakan pernyataan terhindarnya tanda-tanda kemusyrikatan. Manakala potongan ayat (وإياك نستعين) pula membawa maksud sikap seseorang individu sebagai hamba perlu mengelakkan diri daripada sebarang kekuatan dan kuasa serta berserah diri kepada Allah Taala sebagai Pencipta Yang Maha Esa.

Potongan ayat (إياك نعبد) yang didahulukan daripada potongan (وإياك نستعين) adalah kerana ibadah kepada Allah Taala merupakan tujuan utama kita sebagai hambaNya. Aspek pertolongan pula merupakan saranan atau batu loncatan untuk melaksanakan ibadah tersebut. Oleh yang demikian itu, konsep beribadah kepada Allah Taala adalah elemen yang mesti dilaksanakan oleh setiap Muslim di muka bumi ini. Hal ini turut dijelaskan dalam ayat al-Quran sebagaimana berikut;

                 




Maksudnya:
“Dan kepunyaan Allah-lah apa yang ghaib di langit dan di bumi dan kepada-Nya-lah dikembalikan urusan-urusan semuanya, Maka sembahlah Dia, dan bertawakkallah kepada-Nya. dan sekali-kali Tuhanmu tidak lalai dari apa yang kamu kerjakan.” (Huud (11) : 123)


2) Konsep Akidah Rububiyyah

Aqidah Rububiyyah adalah konsep kepercayaan dan beriktiqad bahawa Allah Taala bersifat Esa, Pencipta, Pemelihara dan Tuhan sekelian alam. Perkataan rububiyyah berasal daripada perkataan Rabb (رب) dan mempunyai beberapa maksud sebagaimana berikut;
a) Pemelihara anak atau pemeliharaan kebun, iaitu menjaga dari segala kerosakan kerana ia bertugas sebagai pemelihara, penjaga, pengasuh segala urusan yang berhubung dengan anak atau kebun.
b) Pemimpin atau pembela, iaitu sebagai pemerintah dengan ia menjalankan kepimpinan dan hukum serta dianggap sebagai pemimpin masyarakat.
c) Majikan yang menjaga dan mengawasi rumah atau memilikinya juga dispesifikasi sebagai penternak atau pengembala.
d) As-sayyid (tuan).
e) Raja (pemerintah).
f) Penguatkuasa, pendidik, penguasa.

Dari segi istilah syarak pula, aqidah rububiyyah bermaksud mentauhidkan Allah pada mencipta alam, mengurus dan mentadbirkannya, memiliki, memelihara, menghidup, mematikan dan ia terkandung dalam rukun iman iaitu beriman kepada qadar.
Berdasarkan surah al-Fatihah ayat yang kedua (الحمد لله رب العالمين), telah difokuskan perkataan Rabb (رب) dengan erti pemilik, penguasa, pengendali da tuan. Secara mutlaknya, perkataa Rabb tidak digunakan untuk selain daripada Allah kecuali sekiranya dibenarkan tambahan dengan perkataan lain seperti Rabb Dar (رب الدر) yang bermaksud pemilik rumah.
Bisyr bin Imarah telah meriwayatkan dari Abu Rauq dari adh-Dhahhak dari Ibnu Abbas berkaitan (الحمد لله رب العالمين) yang bererti “segala puji bagi Allah yang memiliki seluruh makhluk yang ada di langit dan di bumi serta apa yang ada di atas keduanya. Ini adalah kepunyaanNya sama ada kita ketahui atau sebaliknya.”
Demikian itu, setelah diteliti maka disimpulkan bahawa tauhid Rububiyyah sebenarnya telah dikurniakan oleh Allah kepada semua hambaNya secara fitrah lagi. Sebagaimana individu Muslim, tauhid ini turut diyakini oleh ornag-orang bukan Islam dengan mengakui bahawa wujudnya satu kuasa besar yang mencipta dan mentadbir muka bumi ini. Dalam ajaran Islam, tauhid Rububiyyah sahaja tidak mencukupi dalam mencapai iman dan Islam kepada Allah Taala. Ia mesti digandingkan dengan tauhid atau aqidah Uluhiyyah dengan melaksanakan penyembahan dan ibadah kepada Allah Taala selepas meyakini keesaanNya.


3) Konsep Asma’ Wassifat

Tauhid Asma’ Wassifat adalah konsep aqidah dengan mempercayai dan mengakui segala nama dan sifat Allah Taala secara ijmal dan tafsili menurut apa yang telah diberitahu di dalam al-Quran dan Rasulullah s.a.w. Sesungguhnya Allah Taala mempunyai nama-nama yang paling baik dan segala sifat kesempurnaan bagi diriNya sendiri, Maha Suci dari segala kekurangan.
Apabila diteliti dalam surah al-Fatihah pada perkataan (الحمد لله) terkandung maksud tauhid Asma’ Wassifat. Alhamdulillah membawa erti syukur kepada Allah Taala semata-mata dengan segala nikmat pemberian rezeki dan limpahan nikmat kehidupan di dunia dan di akhirat. Ibnu Jarir rahimaullah mengatakan bahawa Alhamdulillah merupakan pujian yang disampaikan Allah untuk diriNya sendiri. Di dalamnya membawa erti perintah kepada para hambaNya supaya mereka memujiNya. Di samping itu, huruf alif dan lam pada perkataan alhamdu bermaksud untuk melengkapi segala bentuk pujian yang diucapkan hanya semata-mata kepada Allah Taala sahaja.
Dalam menetapkan keyakinan terhadap tauhid Asma’ Wassifat ini ia tidak memadai dengan hanya membuktikan keIslaman dan menyatakannya. Malah setiap individu Muslim mesti melaksanakan apa yang lazim sebagaimana yang terkandung di dalam aqidah Rububiyyah dan Uluhiyyah. Ini adalah kerana orang bukan Islam juga mengakui dan mempercayai beberapa sifat dan nama Tuhan tetapi tidak dengan cara yang sebenar.


4) Konsep Hidayah

Konsep hidayah juga turut dibincangkan menerusi surah al-Fatihah dengan meneliti kepada ayat yang keenam iaitu (إهدنا الصراط المستقيم) bermaksud “tunjukkilah kami jalan yang lurus.” Pengertian hidayah pada ayat ini menumpukan pada pengertian bimbingan dan taufik. Perkataan hidayah boleh didefinisikan secara asasnya sebagai petunjuk ke arah mencapai matlamat tertentu. Professor Hamka dalam Tafsir al-Azhar ada menyebut definisi ulama tafsir mengenai perkataan hidayah yang menjadi kata asal kepada perkataan (إهدنا) dalam surah al-Fatihah.
Menurut keterangan sesetengah ahli tafsir, proses lengkap menuju jalan yang lurus yang dimohonkan kepada Allah itu ialah,
a) al-irsyad : ertinya agar dianugerahi kecerdikan dan kecerdasan sehingga dapat membezakan yang salah dengan yang benar.
b) at-tawfiq : iaitu bersesuaian kehendaknya dengan apa yang direncanakan Alah.
c) al-ilham : iaitu diberi petunjuk supaya dapat mengatasi sesuatu yang sulit.
d) al-dilalah : ertinya ditunjuk dalil-dalil dan tanda-tanda di mana tempat yang berbahaya, di mana yang tidak boleh dilalui dan sebagainya.

Firman Allah:
           
Maksudnya:
“Alif, Laam, Miim, Kitab al-Quran ini tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya), ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertakwa” (al-Baqarah (1) : 1-2)

Dalam ayat seterusnya firmanNya lagi:

         

Maksudnya:
“Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk daripada Tuhan mereka dan merekalah orang-orang yang berjaya” (al-Baqarah (1) : 5)


Dalam ayat di atas, Allah menjelaskan bahawa al-Quran adalah sumber utama petunjuk kehidupan manusia. Untuk mengenali Allah yang membawa kepada kedudukan takwa di sisi-Nya, manusia mesti terlebih dulu dikurniakan hidayah.
Syeikh Abu Bakr al-Jazairi dalam bukunya Akidah Mukmin pula membahaskan persoalan ini dengan membahagikan hidayah kepada dua bahagian iaitu hidayah akal dan agama. Hidayah akal bermaksud petunjuk yang Allah berikan dalam bentuk kurniaan akal fikiran baik, waras dan sempurna sehingga dapat membezakan di antara perkara yang baik dengan buruk serta yang hak dengan batil. Hidayah agama pula dianggap lebih penting dalam usaha mengenal Allah kerana nur agama dipancarkan ke dalam diri hamba-Nya adalah faktor terbesar yang membawa manusia ke arah beramal dan penyucian diri.


5) Konsep Ibadah

Proses pengibadatan akan bermula selepas membina keyakinan yang jitu. Setelah memberi hidayah dari aspek aqidah, ditunjukkan juga segala macam amalan yang perlu dilakasanakan bagi memenuhi tuntutan aqidah itu tadi. Contohnya tentang kewajipan solat dan zakat, haji dan puasa, segala macam undang-undang berkaitan perkahwinan, jenayah dan muamalah dibentangkan sebagai satu bentuk hidayah tentang apa yang terbaik untuk manusia dalam mencapai kejayaan dalam kehidupan dunia.
Konsep ibadah dalam surah al-Fatihah dapat dilihat pada ayat (إياك نعبد وإياك نستعين). Ia mempunyai kesinambungannya dengan asas akidah Uluhiyyah sebagaimana yang telah dijelaskan. Apabila seseorang individu Muslim menyakini dan mengakui Allah Taala sebagai Pencipta yang Maha Esa yang menguasai seluruh alam ini, maka secara jelasnya mereka akan memperhambakan diri untuk beribadah kepadaNya. Situasi ini akan menggambarkan ketaatan dan kesetiaan individu Muslim dengan melaksanakan segala perkara yang disuruh dan meninggalkan segala laranganNya.


6) Konsep Akhlak

Seseorang individu Muslim yang sering membaca, menghayati dan mengamalkan surah al-Fatihah akan melahirkan akhlak dan sifat mahmudah yang cemerlang dalam kehidupan. Ini adalah kerana semasa turunnya surah al-Fatihah ini Iblis berasa kecewa sebagaimana hadis yang telah diriwayatkan dari Abu Abdillah, mafhumnya;

“Sesungguhnya Iblis menjerit empat kali. Pertama, pada hari ia dilaknat; kedua, kita turun ke bumi; ketiga, ketika Allah Taala mengutuskan Nabi Muhammad s.a.w pada period terhentinya Rasul; dan keempat, ketika turunnya Umm al-Kitab yakni, Alhamdulillahi rabbil ‘alamin”.

Perkataan akhlak daripada bahasa Arab membawa erti perangai, tingkahlaku, perilaku, tatasusila dan budi pekerti. Islam sebagai agama yang syumul dan sempurna menjadikan akhlak sebagai satu cabang asasi dalam kehidupan individu, malah ia merupakan tuntutan wajib bagi setiap orang. Sifat fitrah semulajadi manusia telah dijelaskan menerusi surah al-Fatihah dengan membentuk individu itu sebagai manusia yang unggul berpengetahuan. Di antara sifat dan akhlak yang lahir daripada pengamalan dan tadabur daripada surah ini antaranya;
a) Kepercayaan – mengakui pegangan akidah Islam dengan mengesakan Allah Taala sebagai Pencipta yang Maha Agung dan tidak menyekutukannya.
b) Kesyukuran – iaitu dari segi perasaan, ucapan dan perlakuan yang dipupuk dengan ikhlas terhadap segala nikmat kurniaan Allah.
c) Sabar – tabah dan redha menerima ketentuan dan dugaan dariNya serta berterima kasih terhadap khidmat bakti yang diperolehi.
d) Ibadah – mengabdikan diri kepada Allah dengan melakukan segala perintah dan menjauhi segala laranganNya.
e) Malu – perasaan ‘aib, hina dan rendah diri kepada Allah, sesama manusia dan diri sendiri kerana melakukan sesuatu yang keji dan dilarang oleh Allah.
f) Takutkan Allah – perasaan takut dan kagum terhadap kehebatan Allah yang mendorong seseorang melakukan ketaatan dan meninggalkan laranganNya.
g) Tawakkal – memohon segala pertolongan hanya kepada Allah Taala dengan yakin setelah bersaha sedaya upaya dan tidak berptus asa, sesunguhnya Allah Berkuasa di atas setiap sesuatu.

Sebenarnya sifat dan akhlak yang muncul dari surah ini terlalu banyak untuk dibincangkan. Akhlak yang telah dihuraikan tersebut merupakan akhlak asas yang mesti dilahirkan terutamanya dalam jiwa individu Muslim dan seterusnya dipraktikkan sepanjang kehidupan agar mencapai keredhaan Allah Taala di akhirat kelak.

Pembukuan Al-Quran

SOALAN 2
Pembukuan al-Quran telah mula berlaku pada zaman pemerintahan Khalifah Abu Bakar r.a. lagi dan usaha tersebut diteruskan pada zaman Khalifah Uthman al-Affan r.a. dengan keadaannya yang lebih tersusun dan lengkap.
Bincangkan secara terperici tiga perbezaan pengumpulan al-Quran di zaman Khalifah Abu Bakar dan Khalifah Uthman al-Affan r.a.

Pengenalan
Al-Quran ditakrifkan sebagai kalam Allah s.w.t yang diturunkan kepada Nabi Muhammad melalui perantaraan Jibril a.s dan melalui nabi Muhammad ia di sampaikan kepada umat manusia. Al-Quran merupakan perundangan yang diwajibkan ke atas seluruh umat Islam. Usaha penulisan dan pengumpulan al-Quran dilakukan demi kemaslahatan umat Islam biarpun ia bukannya datang dari perintah Rasulullah untuk dituliskan dan dibukukan. Namun memandangkan pelbagai masalah yang timbul hasil daripada tersebarnya Islam di serata dunia. Golongan yang memeluk islam semakin hari semakin ramai. Hasil perkahwinan bangsa arab dengan bukan bangsa arab dan pelbagai faktor lagi yang menyumbangkan kepada kerosakan tatabahasa arab menyebabkan tindakan diambil bagi menggalakkan berlakunya kekeliruan pada bacaan al-Quran.

Perbezaan pengumpulan al-Quran pada kedua-dua zaman tersebut.

Pengumpulan al-Quran pada kedua-dua zaman tersebut adalah berbeza. Perbezaan yang pertama ialah di zaman Khalifah Abu Bakar, di mana dilakukan pemindahan tulisan al-Quran dari keadaan yang bertaburan kepada satu mashaf yang kemas dan teratur tanpa mengasingkan lagi ayat-ayat yang telah dimansuhkan. Tujuannya adalah semata-mata untuk menyimpan al-Quran dalam bentuk tulisan dan mashaf yang rapi. Ini bertujuan untuk menjaga ayat-ayat al-Quran dari hilang dan luput bersama-sama matinya para sahabat(penghafaz).

Pada zaman Khalifah Uthman al-Affan pula, ia merupakan satu usaha untuk mengemaskini ayat-ayat al-Quran yang disusun oleh Abu Bakar dengan cara membuat mashaf-mashaf lain dan menghapuskan ayat yang telah dimansuhkan. Tujuannya ialah mengatasi huru hara yang berlaku akibat daripada perbezaan bentuk bacaan.

Perbezaan yang kedua ialah pada zaman Khalifah Abu Bakar, al-Quran dikumpukan dan ditulis dalam satu naskah sahaja yang disebut “suhuf”. Naskah ini ditulis hasil daripada pengumpulan samua tambunan al-Quran yang ditulis di batu, kayu, pelepah tamar, tulang dan sebagainya. Setelah siap ditulis, suhuf tersebut telah diserahkan kepada Abu Bakar r.a. dan suhuf itu tetap ditangan Abu Bakar sampailah beliau meninggal dunia. Selepas kewafatan Abu Bakar, suhuf itu dipindahkan ke rumah Saidina Umar al-Khattab r.a dan tetap berada di sana selama pemerintahannya. Sesudah beliau wafat, suhuf tersebut disimpan oleh puterinya Hafsah sehinggalah masa pengumpulan dan penyusunan di zaman Khallifah Uthman r.a.

Namun pada zaman Khalifah Uthman al-Quran telah ditulis dan dibukukan sebanyak lima naskah dan dinamakan “al-mashaf”. Empat buah al-Quran telah di hantar ke Mekah, Syam, Basrah dan Kufah bersama-sama seorang guru untuk mengajarnya serta menyalin dan diperbanyakkan. Sebuah lagi ditinggalkan di Madinah dan disimpan oleh Saidina Uthman. Daripada naskah inilah al-Quran disalin oleh seluruh umat Islam didunia ini. Ini membuktikan bahawa perkembangan Islam pada zaman Khalifah Uthman makin meluas dan al-Quran juga disebarkan, tidak seperti saidina Abu Bakar r.a yang mengumpulkan al-Quran dan disimpan sahaja mushaf tersebut.

Perbezaan yang ketiga ialah tentang cara pengumpulanya. Pada zaman Saidina Abu Bakar r.a di mana beliau telah memberi tanggungjawab ini kepada seorang sahabat yang terkenal dengan pengumpulan al-Quran iaitu Zaid b. Thabit dengan dibantu oleh beberapa orang sahabat yang lain. Beliau merupakan penghafal al-Quran yang telah menulis wahyu di bawah pengelolaan Rasulullah s.a.w. Kaedah penulisan beliau bersumberkan hafazan sahabat dan penulisan sedia ada disamping pengesahan dua orang saksi. Hasilnya lahirlah sebuah mashaf al-Quran yang tersusun kemas. Mashaf ini masih mengandungi ayat yang dimansuhkan.

Manakala pada zaman Khalifah Uthman r.a cara pengumpulannya ialah hasil perbincangan beliau dengan para sahabat pada akhir tahun 24 Hijrah. Zaid b. Thabit, Abdullah b. Zubir, Saad b. al-As dan Abdul Rahman b. Harith telah diberi tanggungjawab untuk menyusun al-Quran dalam bentuk mashaf yang sistematik dan diterima ramai. Saidina Uthman juga meminta Hafsah bt. Umar supaya memberikan naskah untuk kepentingan kajian semula. Dalam penyusunan baru beberapa dasar telah diambil iaitu:

1. Segala pembetulan dalam bacaan yang berbeza-beza dirujuk kepada sebutan orang Quraish.
2. Akan ditulis setelah dikaji dan diyakini bahawa ia adalah al-Quran yang didengar secara mutawatir dari mulut Rasulullah s.a.w.
3. Ayat ini dipastikan tidak dimansuhkan.
4. Ayat al-Quran ditulis dengan beberapa mushaf bertujuan untuk memelihara dan diedarkan keseluruh Negara supaya mengelakkan terjadi kekeliruan bacaan diantara ayat yang dimansuhkan.
5. Ditulis tanpa sebarang titik dan bentuk bertujuan dapat membacanya bermacam-macam, tidak hilang serta boleh diterima oleh semua golongan.


Tiga keburukan yang berlaku sekiranya pembukuan al-Quran tidak berlaku pada kedua-dua zaman sahabat tersebut.

Pada pendapat saya, seandainya al-Quran tidak dikumpulkan dan dibukukan pada kedua-dua zaman sahabat tersebut maka akan berlaku peristiwa yang tidak kita ingini iaitu:

Pertamanya ialah al-Quran akan hilang kerana ayat-ayat al-Quran berada dalam keadaan terpisah-pisah. Sementara itu matinya para penghafal al-Quran sepertimana berlaku semasa zaman pemerintahan Saidina Abu Bakar r.a, di mana beliau menghadapi pelbagai kerumitan yang mengancam pemerintahannya. Ada segolongan orang Islam yang murtad, ada pula yang tidak mahu membayar zakat dan ada juga yang mengaku menjadi nabi. Keadaan ini terpaksa dihadapi oleh Saidina Abu Bakar r.a. Dengan persetujuan para sahabat Saidina Abu Bakar r.a telah melancarkan peperangan terhadap orang-orang yang murtad dan enggan membayar zakat. Dalam peperangan Yamamah ini ramai sahabat yang terkorban syahid. Ini termasuklah 70 orang sahabat yang baik hafalan al-Qurannya.

Syahidnya penghafal al-Quran telah menjadi Saidina Umar al-Khattab berasa bimbang dan beliau melahirkan kebimbangannya kepada Saidina Abu Bakar r.a. Pada pandanganya, jika tidak diambil sesuatu tindakan untuk mengumpulkan al-Quran, beliau takut al-Quran akan hilang begitu sahaja. Dengan demikian itu Saidina Umar al-Khattab r.a mencadangkan supaya al-Quran dikumpulkan dan ditulis semula supaya senang bagi generasi kemudian untuk merujuk dan membacanya. Walaupun pada awalnya Abu Bakar tidak berani untuk melaksanakan cadangan Saidina Umar itu, tetapi akhirnya beliau bersetuju untuk mengumpulkan al-Quran. Bermula dari detik itulah al-Quran dikumpul dan ditulis semula.

Keburukan yang keduanya ialah akan berlakunya perselisihan dalam kaedah pembacaan al-Quran serta perpecahan ummah Islam. Pada zaman pemerintahan Khalifah Uthman Islam telah tersebar luas hingga wujudnya suatu kawasan yang amat besar. Islam berkembang luas hingga ke Afrika di barat dan Azarbaijan di timur. Orang-orang Islam bertaburan di merata pelusuk negeri. Masing-masing membaca al-Quran mengikut bacaan sahabat yang mengajar mereka. Dengan demikian bacaansatu tempat dengan tempat yang lain adalah berbeza kerana berlainan guru yang mengajarnya. Penduduk negeri Sham contohnya, membaca mengikut bacaan Ibnu Mas’ud, manakala tempat lain membaca mengikut bacaan Abu Musa Al-Ash’ari. Masing –masing mengatakan bacaannya sahaja yang betuldan menyalahkan bacaan yang lain. Hal ini berlarutan hingga sampai ke satu tahap yang menimbulkan persengketaan yang hampir-hampir mencetuskan pergaduhan sesama muslimin.

Walaupun sebenarnya sahabat-sahabat besar menerima al-Quran daripada Rasulullah dengan tujuh jenis bacaan. Namun apabila mereka mengajar, mereka hanya mengajar satu jenis bacaan yang mereka minat sahaja. Dengan sebab itulah terdapat perbezaan bacaanpada tempat-tempat tertentu. Seorang sahabat bernama Huzaifah bin Al-Yaman yang baru pulang dari negari Sham memberitahu hal ini kepada Saidina Uthman dan beliau mencadangkan supaya sesuatu tindakan diambil untuk menyelamatkan umat Islam. Beliau meminta supaya al-Quran ditulis semula dalam beberapa naskhah dan dihantar kesemua negeri Islam. Dengan demikian orang orang Islam boleh membaca al-Quran dengan cara yang sama seperti yang tertulis itu. Saidina Uthman bersetuju dengan cadangan itu dan menulis semula dengan baikmengikut loghat Arab Quraish. Dengan penulisan inilah dapat menyatukan bacaan dan perpaduan ummah di samping mengelakkan perpecahan umat Islam.

Keburukan yang ketiga ialah tidak akan berlaku tertib susunan surah-surah dan ayat-ayat menurut urutan yang terdapat sekarang serta kekeliruan antara ayat yang dimansuhkan atau pun tidak. Sekiranya pengumpulan dan penulisan al-Quran tidak berlaku, kemungkinan surah-surah dan ayat-ayat berada dalam keadaan yang tidak tersusun dan bercelaru. Tidak seperti yang kita lihat sekarang dimana ia tersusun dengan teratur bermula dari Surah al-Fatihah dan diakhiri dengan surah al-Nas. Dalam keadaan inilah akan memudahkan kita semua membacanya.


Kesimpulan
Dengan usaha kedua-dua khalifah iaitu Abu Bakar dan Uthman maka terpeliharalah al-Quran dari sebarang perubahan sejak diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w sehingga sampailah kepada kita sekarang. Dalam pada itu juga pada tiap-tiap zaman dan masa al-Quran dihafal oleh jutaan umat Islam. Hal ini bersesuailah dengan firman Allah s.w.t yang bermaksud:-
“Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran dan sesungguhnya. Kami tetap memeliharanya”.

Rasm Uthmani

PENGENALAN

Rasm Uthmani ialah tulisan mashaf-mashaf al-Quran yang digunakan dan dipersetujui oleh Sayyidina Uthman r.a untuk menulis kalimah-kalimah al-Quran dan huruf-hurufnya. Rasm Uthmani juga dikenali sebagai Rasm Istilahi kerana dinisbahkan kepada para sahabat yang bertanggungjawab untuk menulis mashaf-mashaf dengan menggunakan rasm tersebut. Di samping itu, ia juga dinamakan dengan Rasm Tauqifi kerana kebanyakkan ulama berpendapat bahawa rasm tersebut merupakan kaedah yang diajarkan oleh Rasulullah S.A.W dan bagindalah yang memerintahkan supaya ia digunakan dalam penulisan al-quran pada ketika itu.
Dalam Negara Malaysia terdapat berbagai jenis tulisan dan cetakan Al-Quran. Akhir-akhir ini telah disedari bahawa keadaan tersebut boleh membawa kekeliruan dan kadang-kadang langsung kepada penyelewengan terhadap kandungan Al-Quran itu sendiri. Terdapat banyak aduan dari kalangan masyarakat Islam tentang salah baris, salah ejaan, bertambah huruf, perkataan tidak terang dan lain-lain termasuk juga Al-Quran yang terlalu lusuh disimpan tanpa mengambil faedah daripadanya sedikit pun.
Atas kesedaran ini, Kerajaan Malaysia telah berusaha mengesyorkan kepada Umat Islam supaya menggunakan Al-Quran dengan tulisan Rasm Uthmani sahaja. Selain daripada dapat menyelaraskan tulisan Al-Quran, Rasm Uthmani juga mempunyai kelebihan dan kesahihannya mengikut sejarah.
Dalam tahap penulisan Al-Quran sehingga sepertimana yang terdapat sekarang, ianya melalui empat peringkat. Pertama, penulisan Al-Quran masih belum diletakkan tanda-tanda sebagaimana yang ada sekarang.Kedua, penulisan Al-Quran barulah ditandakan titik-titik yang mana telah dipelopori oleh Abu al-Aswad al-Duali pada zaman Khalifah Marwan bin Hakam.Ketiga, penulisan Al-Quran barulah ditandakan Syak(harkat) yang dipelopori oleh Hajjaj bin Yusuf.
Dalam tahap keempat barulah ditambahkan tanda-tanda wakaf Marka’ dan lain-lain. Al-Quran tersebut ditulis tangan dengan Khat Kufi kemudian ditulis lagi dengan Khat Raihani kemudian dengan Khat Thuluth dan yang terakhir dengan Khat Nasakh. Dengan Khat Nasakh inilah pertama kali Al-Quran dicetak di Jerman (Hamburg), dan seterusnya dicetak di negara-negara Islam lainnya hingga ke hari ini.

SEJARAH AL-QURAN

Nabi Muhammad s.a.w telah diutuskan kepada satu umat yang kebanyakannya buta huruf ( tidak boleh membaca dan menulis ), tidak boleh mengira bahkan hampir tidak boleh mengenal sesuatu bentuk tulisan.Antara yang boleh menulis sebelum kebangkitan Nabi Muhammad s.a.w sebagai rasul ialah Abu Bakar al-Siddiq, Umar bin al-Khattab, Ali bin Abi Talib, Talhah bin Ubaidillah, Abu Sufyan bin Harb, Mu’awiyah bin Abi Sufian, Abban bin Said dan al-Ala’ bin al-Hadrami.Semuanya dari kalangan penduduk Mekah manakala dari kalangan Madinah ialah Amru bin Said, Ubai bin Ka’ab, Zaid bin Thabit dan al-Munzir bin Amru.
Setelah Rasulullah s.a.w berhijrah ke Madinah, Baginda telah menggalakkan penulisan dan mendorong agar umat Islam belajar menulis sehingga mensyaratkan setiap orang tawanan Perang Badar dari kalangan orang Quraisy Mekah yang ingin dibebaskan hendaklah terlebih dahulu mengajar sepuluh orang kanak-kanak Islam di Madinah.Melalui usaha ini, Baginda mengharapkan berlakunya pertambahan jumlah penulis di kalangan masyarakat Islam.Akhirnya Rasulullah s.a.w mempunyai lebih daripada 40 orang penulis (kebanyakkanya penulis wahyu ) sebelum al-Quran sempurna diturunkan kepada Baginda.

PENGENALAN RASM UTHMANI

Rasm Uthmani ialah tulisan mashaf-mashaf al-Quran yang digunakan dan dipersetujui oleh Sayyidina Uthman r.a untuk menulis kalimah-kalimah al-Quran dan huruf-hurufnya.Ia juga ditakrifkan sebagai satu ilmu untuk mengetahui perbezaan antara mashaf-mashaf Rasm Uthmani dengan Rasm Qiyasi.Dr. Sya’ban Muhammad Ismail mendefinisikan dengan lebih terperinci sebagai satu keterangan yang membicarakan mengenai mashaf-mashaf yang ditulis pada zaman Sayyidina Uthman r.a dan diutus ke kota-kota Islam ketika itu.Kesimpulannya bahawa Rasm Uthmani ialah tulisan asal al-Quran yang diwahyukan oleh Allah S.W.T kepada Rasulullah s.a.w dan rasm inilah yang digunakan oleh para sahabat untuk menulis ayat-ayat al-Quran dan dinisbahkan kepada Sayyidina Uthman r.a kerana beliaulah yang mengarahkan supaya al-Quran disalin semula kepada beberapa buah mashaf dengan menggunakan rasm tersebut.

RASM UTHMANI SERTA KEISTIMEWAANYA

Al-Quranul karim boleh ditakrifkan sebagai kalamullah yang diturunkan kepada junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W melalui malaikat jibril as dan melalui Nabi Muhammad S.A.W disampaikan kepada umat manusia. Al-Quran adalah kitab suci yang terakhir diturunkan sebagai pembimbing manusia ke jalan yang benar. Firman Allah Surah Al-Isra ayat 9

¨Maksudnya: “ Sesungguhnya Al-Quran ini menunjukkan ke jalan yang paling lurus dan memberi berita gembira kepada orang mukmin yang mengerjakan amal soleh, bahawa bagi mereka ganjaran yang besar”.

Selain daripada itu, Nabi Muhammad bersabda yang bermaksud:
“ Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah Taala, maka baginya satu kebajikan, dan satu kebajikan itu digandakan dengan sepuluh kali ganda.Aku tidak mengatakan Alif, Lam, Mim itu satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf”.Riwayat Ibnu Mas’ud.

Al-Quran Rasm Uthmani mempunyai berbagai keistimewaan yang tiada terdapat pada rasm yang lain.Di antaranya keistimewaan tersebut adalah seperti berikut :

1. Tauqifi daripada Rasulullah S.A.W.
Rasm Uthmani ini merupakan satu kaedah penulisan yang diajarkan oleh Rasulullah kepada para sahabat. Rasm ini datangnya daripada Allah S.W.T Rasulullah tidak mengajar sesuatu kepada para sahabat melainkan setelah mendapat perintah wahyu daripada Allah.Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Najm ayat 1-4 yang berbunyi:


Maksudnya: “Demi bintang semasa ia menjunam.Rakan kamu (Nabi Muhammad S.A.W yang kamu tuduh dengan berbagai tuduhan itu ) tidaklah ia menyeleweng (dari jalan yang benar) dan ia pula tidak sesat (dengan kepercayaan yang salah ).Dan ia tidak memperkatakan ( sesuatu yang berhubung dengan agama Islam ) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri.Segala yang diperkatakan itu (sama ada al-quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya”.

2. Salah satu dari rukun bacaan Al-Quran.
Membaca Al-Quran adalah sesuatu yang digalakkan dalam Islam dan pembacanya akan mendapat ganjaran iaitu pembacaan yang menepati rukun. Para ulama Al-Quran bersepakat mengatakan rukun bacaan yang betul ada tiga perkara.Salah satunya ialah menepati salah satu mushaf-mushaf uthmani sama ada mushaf yang dihantar ke Madinah, Mekah, Kufah, Basrah, Syam atau mushaf Imam yang disimpan oleh Saidina Uthman sendiri.Perkataan rukun bermaksud yang perlu ada pada sesuatu, sekiranya tiada Allah tidak akan menerima perbuatan dan amalan tersebut.Oleh yang demikian, amalan bacaan al-Quran hanya dianggap betul sekiranya berpandukan salah satu mashaf-mashaf uthmani sahaja.

3. Merangkumi tujuh huruf Al-Quran
Salah satu keistimewaan rasm uthmani ialah kerana kaedah penulisannya berkaitan dengan tujuh huruf Al-Quran dan ianya bertepatan dengan wajah-wajah qiraat yang pernah diajarkan oleh Rasulullah S.A.W kepada para sahabat.Terdapat hadis yang menerangkan Al-Quran itu diturunkan dalam tujuh huruf sebagaimana sabda baginda S.A.W yang bermaksud:

“ Telah menceritakan kepada kami Said bin Ufayr, ia telah berkata, telah menceritakan kepadaku Uqayl bin Ibn Syihab, telah menceritakan kepadaku Ubayd Allah bin Abd Allah, bahawa Ibn Abbas r.a telah menceritakan bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda: Jibril a.s. telah mengajarkan kepadaku satu huruf, maka aku sentiasa mengulanginya dan aku juga sentiasa meminta ditambahkan, dan akhirnya ia menambah kepadaku sehingga selesai tujuh huruf”.

Salah satu pendapat disepakati oleh ulama ialah tujuh huruf itu bermaksud tujuh cara bacaan yang merangkumi di dalamnya perselisihan nama sama ada mufrad, muthanna atau jama’ dan sama ada mudhakkar atau muannath, samaada tebal, nipis, imalah, tashil, isymam dan sebagainya.

4. Bertepatan dengan pembentangan bacaan Al-Quran terakhir.
Satu lagi faktor penting yang membuktikan bahawa rasm uthmani perlu diutamakan dalam penulisan Al-Quran kerana ianya bertepatan dengan pembentangan terakhir Al-Quran oleh Rasulullah S.A.W bersama malaikat Jibril a.s.Semasa Rasulullah melakukan semakan terakhir al-quran kepada malaikat Jibril a.s., Zayd bin Thabit turut bersama-sama baginda.Oleh itu Zayd bin Thabit diberi tanggungjawab untuk menulis dan mengumpulkan al-Quran oleh khalifah Abu Bakar r.a dan khalifah Uthman r.a.Maka Zayd menulis berpandukan kepada apa yang telah beliau dengar semasa pembentangan terakhir.

5. Salah satu dari mukjizat Al-Quran.
Setiap huruf-huruf Al-Quran mempunyai mukjizatnya tersendiri yang hanya diketahui oleh Allah S.W.T semata-mata.Sebarang penambahan atau pengurangan terhadap huruf-hurufnya bererti seseorang itu telah menambah atau mengurangkan mukjizat Al-Quran dan sekiranya ia berlaku sudah pasti orang yang melakukannya bertanggungjawab di akhirat kelak.Oleh itu, rasm uthmani sangat perlu diberikan keutamaan dalam penulisan Al-Quran supaya kaedah penulisan tersebut betul mengikut apa yang diperintahkan oleh Allah S.W.T. Selain itu, Al-Quran bukan sahaja kerana membacanya, malah mendengarnya pun mendapat banyak manfaat.

6. Mengikut Sunnah Rasulullah
Tulisan yang mengikut rasm atau tulisan yang ditulis di zaman Rasulullah.

DEFINISI SETIAP KAEDAH SERTA CONTOH-CONTOHNYA

Terdapat tiga kaedah penulisan yang digunakan untuk menulis kalimah-kalimah Arab.Kaedah-kaedah tersebut ialah Rasm Uthmani, Rasm Qiyasi dan Rasm Arudi.Daripada tiga kaedah ini, hanya Rasm Uthmani dan Rasm Qiyasi digunakan dalam penulisan Al-Quran dan Rasm Arudi digunakan dalam penulisan syair-syair Arab sahaja.Kaedah Rasm Uthmani jauh berbeza dengan kaedah penulisan biasa.Terdapat beberapa kaedah. Antaranya ialah:

1. KAEDAH AL-HAZAF
Maksud Al-Hazaf ialah membuang atau mengurangkan sesuatu huruf pada kalimah-kalimah tertentu.Dalam Rasm Uthmani, Al-Hazaf bermaksud huruf-huruf yang tidak boleh ditulis tetapi wajib dibaca sama ada ketika wasal atau waqaf. Mengikut kaedah Rasm Uthmani terdapat enam huruf yang dibuang iaitu Alif, Wau,Ya, Lam, Nun dan huruf-huruf di permulaan beberapa surah tertentu.Hazaf berlaku dalam tiga bentuk iaitu hazaf isyarah, hazaf ikhtisor dan hazaf iktisor.

Hazaf Alif pada tempat-tempat dan keadaan-keadaan berikut.

(a) Hazaf Alif
1. Alif pada kalimah “basmalah “sama ada lengkap atau tidak.Contohnya surah An-Naml ayat 30:
Kecuali pada surah Al-Alaq ayat 1:
2. Alif “Al-Takrif “yang didahului huruf Lam untuk ta’kid atau “jar”.Contohnya surah
Al-Imran ayat 96:
¨3. Kalimah-kalimah di awalnya hamzah Qata’ yang berfungsi sebagai pertanyaan dan
disusuli selepasnya hamzah wasal atau Qata’.Contohnya surah Al-Baqarah ayat 35:
4. Alif fiel Amr yang didahului huruf wau atau fa.Contohnya surah Yusuf ayat 82:
5. Alif ya kata seruan ( ya al-nida ).Contohnya surah Az-Zumar ayat 53:
6. Alif kalimah aiyuha pada tiga tempat di tiga surah berlainan.Contohnya surah An-Nur ayat 31:
7. Alif “ domir marfuk “ yang bersambung dengan “ domir maful “.Contohnya surah Ya-sin ayat 69:

8. Alif kata bilangan dua (muthanna) yang tidak terletak dihujung kalimah.Contohnya Surah An-Nisaa ayat 16:
9. Kebanyakan alif pada kalimah jama’ muzakkar salim.Contohnya surah Al-Fatiha ayat
2:
Kecuali jika selepasnya huruf hamzah atau tasdid.Contohnya surah Al-Fatiha ayat 7:

10. Semua Alif jamak Mu’annath.Contohnya surah An-Nisa ayat 25:
Kecuali surah syura ayat 22:
11. Alif pada kata nama bilangan ( Asma’ Al-Adad ).Contohnya surah Al-A’raf ayat 142:
12. Alif berbaris dua di atas ( fathain ) yang didahului huruf hamzah.Contohnya surah Al-A’la ayat 5:

Begitu juga jika huruf sebelum hamzah berbaris dihazaf alif sama ada ia “ nasab “ atau kata bilangan dua “ li thasniah “.Contohnya surah Yunus ayat 87:
!13. Alif bagi ha peringatan ( ha tanbih ).Contohnya surah An-Naml ayat 42:
14. Alif kata penunjuk ( isim isyarah ).Contohnya surah Al-Baqarah ayat 5:
15. Alif kata nama penyambung ( asmak al-Mausulah ).Contohnya surah At-Talaq ayat 4:
‘16. Alif di tengah-tengah ejaan nama ajam dan nama-nama itu sering digunakan.Contohnya surah Al-Anbiyaa ayat 48:

17. Alif selepas wau yang asal pada fiel hanya terdapat pada satu tempat sahaja dalam A-Quran iaitu dalam surah An-Nisaa ayat 99:
18. Alif hamzah pada semua perkataan "ألن"contohnya dalm surah Al-Baqarah ayat 71:
19. Alif berbentuk ( surah ) hamzah yang asalnya dihujung kalimah seperti dalm surah Al-Baqarah ayat 72:
20.Dua alif yang berturut-turut dalam satu kalimah.Contohnya dalam surah Al-Baqarah ayat 6:
21.Alif wau jamak pada dua huruf yang asal yang dibuang.Contohnya dalam surah Al-Baqarah ayat 61:
22. Alif pada kalimah-kalimah yang mempunyai dua huruf lam.Contohnya dalam surah Al-I Imran ayat 164:
23. Semua perkataan “ kitab” kecuali di tempat berikut.Surah An-Naml ayat 1:

Surah Qaf ayat 14:
25. Perkataan “ayatuna” kecuali pada dua tempat seperti dalam surah Yunus ayat 21
Dan surah Yunus ayat 15.
26. Hazaf alif juga berlaku pada kalimah-kalimah berikut:
الرحمن،المبركة،الشيطن،السلطن،المسكين،المسجد،السموت.

(b) Hazaf Wau

Hazaf wau berlaku dalam keadaan berikut:
1.Bila ia berturut-turut dalam satu kalimah.Contohnya dalam surah As-Sajda ayat 18:
`2. Dibuang wau yang menumpangkan huruf hamzah.Contohnya dalam surah Yusuf ayat 5:
3. Dibuang awau pada empat kata perbuatan. Contohnya dalam surah A-Alaq ayat 18:

( c) Hazaf Ya

Hazaf Ya berlaku dalam keadaan berikut:
1. Ya “ muatakallim” pada kedudukan “ isim munada”.Contohnya dalam surah Al-Furqan ayat 30:
È
2. Ya tambahan di akhir kalimah yang tidak berfungsi sebagai “nidak”.Contohnya dalam surah Hud ayat 105:
3. Ya “ isim manqus” berbaris dua di hadapan atau baris dua di bawah.Contohnya dalam surah Al-Baqarah ayat 173:
4. Ya daripada dua ya yang berturut-turut dalam satu kalimah sama ada di tengah atau di akhir.Contohnya dalam surah Al-Maidah ayat 111:
Kecuali pada ayat 18 surah Mutaffifin:
5. Ya yang “bersuroh” hamzah.Contohnya dalam surah Maryam ayat 74:
6. Semua lima belas kali ya pada perkataan” Ibrahim” dalam surah Baqarah.

7. Semua kata “ say’yiah “ dalam bentuk jamak.Contohnya dalam surah Hud ayat 78:
( d ) Hazaf Lam

Hazaf Lam berlaku pada keadaan berikut:
1. Pada Lam kedua dalam kalimah-kalimah
الذي،الذان،الذين،التي،الئ دان والليل.
Kecuali kalimah-kalimah seperti
اللاعنون،اللاعنين،اللعنة،اللغو،اللهو،الؤ،اللات،الحم،اللطيف دان اللوامة يغ كسمواث مغكلكن حروف لام كدوا.

2. Lam pada lafzul Jalalah.

(e) Hazaf Alif, Wau, dan Ya Fawatih Suwar.
Hazaf alif berlaku pada huruf alif, lam, ha kecil dan besar, ya, to, sod,qaf, ro.Hazaf wau pula pada huruf nun.Manakala hazaf huruf ya melibatkan huruf-huruf mim, sin dan ain.Huruf fawatih yang tidak terlibat dengan hazaf fawatih hanyalah alif kerana selepas dieja tiada huruf mad yang terdapat padanya.

2. KAEDAH AL-ZIYADAH

Al-Ziyadah ialah menambah sesuatu huruf pada kalimah-kalimah tertentu.Huruf tersebut ditulis tetapi tidak berfungsi.Terdapat tiga huruf yang ditambah mengikut kaedah penulisan rasm uthmani.Huruf tersebut ialah Alif, wau dan ya.

1. Menambah huruf-huruf alif.Terbahagi kepada enam bahagiani)
Menambah alif selepas wau gentian kepada jamak muzakar salim yang berhubung dengan fi’il madhi, mudari’ dan amar. Contohnya dalam surah Al-Baqarah ayat 218.
¨ii) Menambah alif selepas huruf wau jamak pada perkataan muzakar salim yang marfu’. Contohnya
أولواالألبب
iii) Menambah alif selepas wau bagi semua fi’il mudari’.Contohnya dalam surah Al-
Hajj ayat 12.
iv) Menambah alif selepas huruf mim.Contohnya مائة حبة.
v) Menambah alif selepas huruf ya.Contohnya dalam surah yusuf ayat 87.
vi) Menambah alif selepas huruf lam.contohnya وملاية بئايتنا.


2. Menambah huruf wau.Terbahagi kepada dua bahagian.
i) Menambah huruf wau.Ia ditulis tetapi tidak dibaca dengan hukum madd pada
huruf wau itu.Contohnya dalam surah Al-A’raf ayat 145.
ii) Menambah huruf wau selepas hamzah qata’ tetapi ia tidak dibaca dengan madd
huruf wau itu.Contohnya أولئك جزاؤهم.

3. Menambah huruf ya iaitu menambah huruf ya pada kalimah-kalimah tertentu tetapi tidak dikira sebagai huruf madd.Contohnya:
i) Surah Al-Imran ayat 144:
ii) Surah Ta-Ha ayat 130:
živ) Surah Al-Zariyat ayat 47:
v) Surah Al-Qalam ayat 6:
vi) Surah Al-An’am ayat 34:
vii) Surah Yunus ayat 15:
Begitu juga pada kalimah (mala’) pada surah Hud ayat 97:
3. KAEDAH AL-IBDAL
Ibdal ialah menukarkan sesuatu huruf kepada huruf yang lain.Pertukaran tersebut berlaku dalam lima keadaan berikut iaitu:-
1. Pertukaran huruf alif kepada wau
2. Pertukaran alif kepada ya
3. Pertukaran nun kepada alif
4. Pertukaran Ta al-Marbutah kepada Ta’ al-Maftuhah
5. Pertukaran Thulathi wau kepada alif

1. Pertukaran huruf alif kepada wau
Dalam kaedah penulisan al-Quran Rasm Uthmani, huruf alif akan diibdalkan kepada huruf wau pada beberapa kalimah tertentu.Kalimah tersebut ialah:-

a) Empat kalimah yang selalu berulang-ulang iaitu
الصلوة، الزكوة، الحيوة، الربوا
b) Empat kalimah dalam surah-surah tertentu iaitu:-
بالغدوة، كمشكوة، النجوة، ومنوة

2. Pertukaran alif kepada ya
Dalam kaedah penulisan al-Quran Rasm Uthmani, huruf alif pula akan diibdalkan kepada huruf ya pada beberapa keadaan tertentu.
a) Apabila alif terletak di hujung kalimah.Contohnya dalam surah Ali Imran ayat 73:

tetapi terdapat beberapa keadaan di mana huruf alif dikekalkan, iaitu huruf alif bersebelahan ya sama ada sebelum atau selepasnya.Contohnya dalam surah Al-Baqarah ayat 201:
terdapat satu kalimah yang tetap ditulis dengan ya biarpun ianya bersebelahan dengan huruf ya iaitu dalam surah Maryam ayat 7:
Huruf alif pada kalimah-kalimah berikut
كلتا، عصا، الأقصا، أقصا، سيماهم، طغا
b) Huruf alif pada kalimah أنى yang membawa maksud “bagaimana”, ia juga pada kalimah seperti
أنى، على، حتى، الى، بلى، متى، لدى
Melainkan pada satu kalimah yang tetap ditulis dengan huruf alif iaitu daripada surah Yusuf ayat 25:
3. Pertukaran nun kepada alif
Dalam kaedah penulisan al-Quran Rasm Uthmani, huruf nun akan diibdalkan kepada huruf alif pada beberapa keadaan tertentu:

a) Huruf nun taukid khafiyyah pada dua kalimah iaitu وليكونا دان لنسفعا
b) Huruf nun pada kalimah satu kalimah seperti فاذا
4. Pertukaran Ta al-Marbutah kepada Ta’ al-Maftuhah
Dalam kaedah penulisan al-Quran Rasm Uthmani, huruf Ta’ al-Marbutah akan diibdalkan kepada huruf Ta’ al-Maftuhah pada beberapa kalimah tertentu.
a) Kalimah رحمة ditulis dengan Ta’ al-Maftuhah رحمت pada tujuh tempat dalam al-Quran.
b) Kalimah نعمة ditulis dengan Ta’ al-Maftuhah نعمت pada sebelas tempat dalam al-Quran.
c) Kalimah سنة ditulis dengan Ta’ al-Maftuhah سنت pada lima tempat dalam al-Quran.
d) Kalimah امرأة ditulis dengan Ta’ al-Maftuhah امرأت pada tujuh tempat dalam al-Quran.
e) Kalimah مرضا ة ditulis dengan Ta’ al-Maftuhah مرضا ت pada semua tempat dalam al-Quran.
f) Kalimah لعنة ditulis dengan Ta’ al-Maftuhah لعنت pada dua tempat dalam al-Quran.
g) Kalimah معصية ditulis dengan Ta’ al-al-Maftuhah معصيت pada dua tempat dalam al-Quran.
h) Huruf-huruf yang mufrad ditulis dengan Ta’ al_maftuhah pada tujuh kalimah dalam al-Quran, iaitu شجرت ، قرت ، ثمرت ، بقيت ، وجنت ، فطرت ، ابنت
.
5. Pertukaran Thulathi wau kepada alif
Semua kata nama dan kata perbuatan yang mempunyai tiga huruf dan asal huruf yang ketiganya ialah wau.Contohnya seperti سنا ، شفا ، الصفا dan sebagainya, melainkan semua kalimah والضحى dan lima kalimah yang lain iaitu زكى ، دحها ، تلها ، طحها ، سجى


4. KAEDAH AL-WASL DAN AL-FASL

Al- Wasl wa al-Fasl ialah kaedah menyambung dan memisahkan tulisan pada huruf-huruf atau kalimah-kalimah tertentu.Di dalam penulisan Rasm Uthmani, terdapat banyak kalimah yang ditulis dengan cara bersambung pada sesuatu tempat, tetapi ditulis dengan cara berpisah pada tempat yang lain dan sebaliknya.

1. Ditulis dengan bersambung pada kalimah-kalimah berikut:
a) Semua Ya’ al-Nida’ ( يا ) dengan kalimah yang selepasnya seperti dalam surah Al-Baqarah ayat 35.
b) Semua Ha’ al-Tanbih ( ها ) dengan kalimah yang selepasnya seperti dalam surah Al-Nisa ayat 109.
c) Semua kalimah ( أم ) dengan ( ما ) seperti dalam surah Al-Lail ayat 5.
d) Semua huruf Alif Lam al-Ta’rif dengan kalimah yang selepasnya seperti dalam surah Al-Fatihah ayat 4.
e) Semua kalimah ( من ) dengan ( من ) seperti dalam surah Hud ayat 48.
f) Semua kalimah ( من ) dengan gantinama selepasnya seperti dalam surah Al-Baqarah ayat 35.
Ÿg) Kalimah ( يس ) dengan ( ما ) pada dua tempat dalam al-Quran iaitu dalam surah Al-Baqarah ayat 90
dan surah Al-A’raf ayat 150.
h) Kalimah (ابن ) dan (أم ) yang dimulai dengan Ya’ al-Nida’ (يا) pada satu tempat sahaja dalam al-Quran iaitu dalam surah Taha ayat 94.
i) Semua kalimah berikut
ويكأن ، ويكأنه ، أيما ، مهما ، إلا ، يومئذ ، نعما ، كأنما ، حيئذ ، أما ، كالوهم ، وزنوهم.
2. Ditulis dengan berpisah pada kalimah-kalimah berikut:

a) Kalimah (هيث ) dengan (ما ) pada dua tempat sahaja dalam al-Quran iaitu dalam surah Al-Baqarah ayat 144 dan 150.
b) Semua kalimah (يس) dengan (ما ) yang didahului dengan huruf Fa’ dan Lam seperti dalam surah Ali Imran ayat 187.
c) Kalimah ( أن ) dengan ( لم ) pada dua tempat sahaja dalam al-Quran iaitu dalam surah Al-An’am ayat 131 dan
š
surah Al-Balad ayat 7.
d) Kalimah ( عن ) dengan ( من ) pada dua tempat sahaja dalam al-Quran iaitu dalam surah Al-Nur ayat 43 dan
surah Al-Najm ayat 29.
e) Kalimah (ابن) dan (أم) apabila tidak bersambung dengan Ya’ al-Nida’ pada satu tempat sahaja dalam al-Quran iaitu dalam surah Al-A’raf ayat 150.
f) Kalimah ( عمن ) pada dua tempat sahaja dalam al-Quran iaitu dalam surah Al-Nur ayat 43 dan
surah Al-Najm ayat 29
g) Kalimah (كى) dengan (لأ) pada tiga tempat dalam al-Quran iaitu dalam surah Al-Nahl ayat 70,
surah Al-Ahzab ayat 37 dan
surah Al-Hasyr ayat 7.
h) Kalimah (أيا) dengan (ما) pada satu tempat sahaja dalam al-Quran iaitu dalam surah Al-Isra’ ayat 110.
i) Kalimah (إل) dengan (ياسين ) pada satu tempat sahaja dalam al-Quran iaitu dalam surah Al-Safat ayat 130.

j) Kalimah (أن) dengan (لو) pada tiga tempat sahaja salah satunya dalam surah Al-A’raf ayat 100.
3. Kalimah yang berbeza bentuk tulisannya

i) Kebanyakkanya ditulis dengan bersambung
a) Kalimah ( أن ) dengan ( لا ) seperti dalam surah Al-Baqarah ayat 282.

b) Semua kalimah ( إن ) dengan ( ما ) seperti dalam surah Muhammad ayat 4.

Melainkan pada satu tempat yang ditulis terpisah iaitu surah Al-Ra’d ayat 40.

c) Semua kalimah ( عن ) dengan ( ما ) seperti dalam surah Al-Baqarah ayat 74.

Melainkan pada satu tempat yang ditulis terpisah iaitu surah Al-A’raf ayat 166.

d) Semua kalimah ( إن ) dengan ( ما ) seperti dalam surah Al-Nisa ayat 171.™
Melainkan pada satu tempat yang ditulis dengan berpisah iaitu surah Al-An’am ayat 134.
ž
e) Semua kalimah ( كل ) dengan ( ما ) seperti dalam surah Al-Nisa ayat 56.

Melainkan pada tempat yang ditulis dengan berpisah iaitu surah Ibrahim ayat 34.

ii) Kebanyakkannya ditulis dengan berpisah.

a) Semua kalimah ( أين ) dengan ( ما ) seperti dalam surah Ali Imran ayat 112.
Melainkan pada tiga tempat yang ditulis bersambung iaitu surah Al-Baqarah ayat 115.

b) Semua kalimah (إن ) dengan ( لم ) seperti dalam surah Al-Baqarah ayat 24.

Melainkan pada satu tempat yang ditulis bersambung iaitu surah Hud ayat 14.


4. Kalimah yang harus ditulis sama ada bersambung atau berpisah.

a) Kalimah ( فى ) dengan ( ما ) pada sepuluh tempat dalam al-Quran.Salah satunya seperti dalam surah Al-Baqarah ayat 240.
Ÿ
b) Kalimah ( أن ) dengan ( لا ) pada satu tempat sahaja dalam al-Quran iaitu dalam surah Al-Anbiya ayat 87.

KAEDAH AL-HAMZ / HAMZAH

Penulisan Hamzah di dalam Rasm Uthmani terbahagi kepada dua bahagian
1. Hamzah Wasal
2. Hamzah Qatho’

Hamzah Wasal
Cara mengenal hamzah wasal di dalam Mashaf Rasm Uthmani ialah diletak di atas huruf alif kepada sod yang kecil.Hamzah wasal kekal bunyinya (sebutannya) ketika dimula dengannya dan dia gugur (hilang) ketika disambung dengan kalimah sebelumnya.Hamzah ini berada di awal kalimah sahaja. Contohnya السميع العليم.
Hamzah Qatho’
Cara mengenal hamzah Qatho’ di dalam mashaf Rasm Uthmani ialah ditulis atau diletak di atas alif, wau dan ya’ huruf hamzah yang kecil.Hamzah qatho’ kekal sebutannya sama ada ketika dimula dengannya juga ketika disambung dengan kalimah sebelumnya.Hamzah qatho’ berada pada awal tengah dan akhir kalimah.
Contohnya أن أدواالى

Pembahagian Hamzah Wasal
1. Hamzah wasal ditulis dengan alif dan di atas alif diletak tanda hamzah wasal ( ا ) iaitu kepala huruf sod sebagai gambaran kepada hamzah wasal.
Contohnya واليوم الموعود

2. Hamzah wasal dibuang atau dihazaf gambarannya pada lima keadaan:

a) Hamzah wasal pada faul kalimah yang terletak di antara huruf wau ataupun fa’ dengan hamzah. Contohnya; Asal فاأتوا ditukar kepada فأتوا
b) Hamzah wasal terletak pada Fi’il Amar sebelumnya juga terdapat huruf wau dan fa’.
Asal واسئل ditukar kepada وسئل
c) Hamzah wasal terletak pada Lam At-Takrif sebelumnya terdapat huruf Lam Ibtida’ atau Lam huruf Jarr.Contohnya
Asal لالذى ditukar kepada للذى
d) Hamzah wasal yang terletak pada Fi’il sebelumnya terdapat hamzah istifham.Contohnya
Asal أاطلع ditukar kepada أطلع
e) Hamzah wasal yang terletak pada lafaz Isim Majrur dengan ba’ yang disandarkan kepada Lafzl Jalallah.Contohnya
Asal باسم الله ditukar kepada بسم الله



Pembahagian Hamzah Qatho’
1. Hamzah yang ditulis mengikut harakat ( baris ) dan surah ( gambaran ) sebelumnya.Contohnya وأصيلا
2. Hamzah bersendirian sebelumnya terdapat huruf yang sakinah.
Contohnya عليهم ءأنذرتهم
3. Hamzah yang bertanda sukun terletak pada pertengahan kalimah atau akhir kalimah terdapat di dalam beberapa keadaan.
a) Hamzah selepas Fathah ( baris di atas ) ditulis dengan hamzah dan alif.
Contohnya أنشأتم شجرتها
b) Hamzah selepas Kasrah ( dibaris bawah ) ditulis dengan hamzah dan ya’.
Contohnya ائت بقرءان



6. KAEDAH MA FIH QIRA’ ATAANI

Sekiranya terdapat sesuatu kalimah yang mengandungi dua atau beberapa wajah qiraat, kalimah itu ditulis dengan salah satu dari wajah-wajah qiraat tersebut.Kaedah penulisan kalimah-kalimah tersebut boleh dibahagikan kepada tiga bahagian:

1. Bertepatan tulisannya dengan dua wajah qiraat.
Terdapat beberapa kalimah yang ditulis dengan hadhaf huruf Alif, bacaannya bertepatan dengan dua wajah qiraat sama ada dengan Alif panjang atau tanpa Alif yakni pendek.Contohnya:
a) Kalimah ) فكهين ) boleh dibaca dengan panjang atau pendek pada huruf fa’
b) Kalimah مللك) ) boleh dibaca panjang atau pendek pada huruf Mim dan kalimah seumpamanya.


2. Ditulis mengikut salah satu dari dua wajah qiraat.
Apabila terdapat dua wajah qiraat pada sesuatu kalimah, ianya ditulis dengan menggunakan salah satu wajah yang lebih masyhur.Contohnya:
a) Kalimah الصرط) ) ditulis dengan huruf sad walaupun terdapat qiraat yang membaca dengan huruf sin dan huruf zay yang diisymamkan.Ini kerana bacaan sad lebih masyhur dan banyak digunakan dalam qiraat-qiraat mutawatirah jika dibandingkan dengan bacaan lain.

3. Berlaku penambahan disebabkan wajah qiraat yang berbeza.
Terdapat beberapa perbezaan qiraat yang melibatkan penambahan sesuatu huruf atau kalimah.Ini menyebabkan kaedah tulisan yang digunakan bagi qiraat tersebut tidak sesuai bagi qiraat yang lain.Dengan itu, ianya ditulis pada sebahagian mashaf dengan satu kaedah dan sebahagian lagi dengan kaedah yang lain.Contohnya
جنت تجرى تحتها الانهر ditulis sedemikian pada sebahagian mashaf, dan mashaf lain pula ada penambahan kalimah من menjadi تجرى من تحتها الانهر.


Al-Quran pada permulaan penurunannya yang diturunkan kepada nabi Muhammad tidak sebagaimana yang kita tatapi hari ini berkulit, berbaris, bertitik dan sebagainya.Masa dan waktu terus berjalan, semakin hari semakin ramai dikalangan sahabat yang menghafaz al-Quran meninggal gugur syahid.Islam semakin rancak tersebar di serata dunia menyebabkan berlakunya percampuran bahasa hasil daripada perkahwinan bangsa arab dengan bukan arab menyebabkan berlakunya kecelaruan dalam membaca dan memahami al-Quran.Demi kemaslahatan umat generasi yang akan datang, satu inisiatif telah diambil untuk kemaslahatan umat generasi akan datang dengan memperkenalkan dhabtul Quran.

Al-Dabt pada bahasa bermaksud menjaga sesuatu manakala pada istilah ianya bermaksud satu disiplin ilmu yang membincangkan simbol-simbol yang diciptakan oleh ulama untuk membantu dan mengawasi bacaan dan menjaga ketulinan kalimah-kalimah al-Quran.


HIKMAH ATAU RAHSIA DISEBALIK PENGGUNAAN KAEDAH-KAEDAH TERSEBUT

1. Kaedah Al- Hazaf
Sebagai petujuk dua atau lebih wajah qiraat dan ianya mempunyai maksud tertentu yang khusus.

2. Kaedah Al-Ziyadah
Hurufnya mempunyai banyak keistimewaan.Para ulama berpendapat bahawa huruf-huruf tersebut boleh dijadikan panduan untuk mengetahui asal baris bagi sesuatu huruf terutamanya pada peringkat awal penulisannya yang tidak mempunyai sebarang baris.Selain itu, para ulama juga mendapati bahawa huruf-huruf ziyadah mempunyai makna lain yang tersirat disebaliknya.

3. Kaedah Ibdal
Terdapat banyak hikmah yang tersirat di sebalik kaedah penulisan Ibdal dalam Rasnm Uthmani yang tidak mampu dikaji atau difikirkan oleh akal fikiran manusia.Terdapat juga beberapa hikmah atau keistimewaan yang tersurat dan dapat difikirkan oleh ulama yang pakar dalam bahasa arab dan pakar dalam bidang qiraat.Antaranya ialah huruf-huruf tersebut boleh dijadikan panduan untuk mengetahui asal-usul sesuatu huruf.Selain itu, sebahagian kalimah ditulis bersesuaian dengan berbagai-bagai cara bacaan yang diharuskan.

4. Kaedah Al-Wasl dan Al-Fasl
Telah memberi kesan yang besar terhadap tiga perkara.Pertamanya cara bacaan.Cara bacaan bagi semua qurra akan berbeza dengan sebab berlainan cara penulisan kalimah-kalimah tertentu.Keduanya berkaitan dengan maksud kalimah.Maksud sesuatu kalimah yang ditulis dengan bersambung kadang-kadang akan berbeza apabila ia ditulis dengan berpisah.Ketiganya, berkaitan hukum tajwid.Hukum tajwid bagi sesuatu kalimah pada kebiasaanya akan berubah dengan sebab perbezaan cara tulisan yang melibatkan bersambung atau berpisah.

5. Kaedah Al-Hamz/ hamzah
Para ulama tidak dapat menyelami hikmah yang tersirat di sebalik kaedah penulisan huruf hamzah yang berbeza-beza kerana kaedah tersebut bukannya ciptaan manusia.Akal manusia tidak dapat memikirkan tentang hikmah di sebalik bentuk penulisan huruf hamzah yang berbeza-beza antara satu sama lain.Namun, terdapat juga beberapa hikmah yang tersurat di sebaliknya iaitu yang berkaitan dengan cara-cara bacaannya yang berbagai-bagai.

6. Kaedah Ma Fihi Qira’ Ataani
Terdapat pelbagai keistimewaan.Antaranya ialah ianya merupakan satu kaedah penulisan yang sesuai digunakan oleh semua wajah qiraat yang mutawatirah.Selain itu, ianya ditulis berpandukan bacaan yang lebih masyhur dan dibaca oleh kebanyakkan qiraat.Ianya berlaku apabila sesuatu qiraat harus ditulis dengan satu bentuk tulisan sahaja iaitu bentuk yang asal, tanpa perlu diubah kepada satu bentuk yang lain dan bentuk itu memungkinkan dibaca dengan berbagai qiraat.Selain itu, beberapa kalimah yang tertentu ditulis berlainan dalam beberapa mushaf-mushaf tertentu.Ini disebabkan oleh ayat atau kalimah asalnya hanya sesuai dibaca oleh sebahagian qiraat dan tidak memungkinkan dibaca oleh sebahagian qiraat yang lain.

PENDAPAT MENGENAI HUKUM MENGGUNAKAN RASM UTHMANI

Al-Quran adalah wahyu daripada Allah sebagai petunjuk kepada manusia.Di dalam penulisan ayat-ayat al-Quran didapati ada beberapa pendapat ulama’.Pertamanya, penulisan al-Quran mestilah ditulis dengan Rasm Uthmani ( Pendapat Jumhur Ulama’).Keduanya, Harus menulis dengan tidak mengikut Rasm Uthmani.Ketiganya, Harus malah Wajib dengan tidak mengikut Rasm Uthmani bagi kegunaan awam, bagi maksud pembelajaran.
Pada pendapat saya, hukum menggunakan rasm uthmani adalah Wajib. Ini kerana, melalui rasm uthmani dapat membentuk bacaan yang selaras dikalangan pembaca yang mungkin mempunyai bentuk bacaan yang berbeza. Fenomena inilah yang menjadi faktor utama pengumpulan dan penulisan al-Quran pada zaman Uthman bin Affan yang menghadapi perbezaan bacaan al-Quran di kalangan umat Islam yang berkembang pesat ke seluruh pelosok dunia dan mempunyai ramai penganut yang baru memeluk Islam. Justeru itu, perlu diamalkan sejak dari peringkat persekolahan lagi, nescaya ia akan mewujudkan bacaan yang seragam di seluruh negara.
Seterusnya, tulisan Rasm Uthmani ini dapat menonjolkan kemukjizatan al-Quran dengan wujudnya perbezaan bentuk tulisan al-Quran berbanding bahasa Arab. Walaupun Kalam Allah ini diturunkan dalam bahasa Arab tetapi terdapat banyak perbezaan dari segi bentuk bacaannya seperti bacaan pendek dan panjang. Dengan adanya tanda bacaan yang tertentu, ia dapat memandu kita untuk membaca dengan betul. Ciri inilah yang terdapat dalam Rasm Uthmani. Jika kemukjizatan dan keistimewaan dapat diterangkan dan ditonjolkan dengan sebaiknya, ia dapat menarik minat untuk menggunakan Rasm Uthmani ini dalam pengajian al-Quran.
Selain itu, penguasaan ilmu tajwid adalah perkara yang mustahak selepas seseorang boleh membaca al-Quran.Kerana ketidak mampuan menguasai tajwid ini akan mewujudkan kesalahan dan kesilapan yang banyak dalam membaca al-Quran.Malah, kesilapan membaca membawa pada kesilapan pengertian yang terkadang membawa pada pengertian sebaliknya.Oleh itu, rasm uthmani boleh membantu menguasai huku-hukum tajwid.Dengan memahami beberapa simbol yang ada pada al-Quran uthmani, pembaca akan dengan mudah menguasai hukum tajwid dengan baik dan sempurna.
Selain itu, bentuk tulisannya dapat memudahkan seseorang mengetahui dan mengingati bentuk bacaan al-Quran. Contohnya, perbezaan bentuk baris tanwin dapat menentukan bentuk bacaan sesuatu hukum tajwid, samada bacaan tersebut dengung atau pun tidak. Ini memudahkan kita untuk membaca al-Quran dengan bacaan yang betul.
Di samping itu, bentuk tulisannya juga teratur dan kemas sama ada pada awal atau surah. Begitu juga pada awal atau akhir juzuk. Setiap ayat diakhiri dengan kalimah yang menyempurnakan dan memenuhi kehendak ayat tersebut. Secara tidak langsung, pembaca dapat berhenti dengan baik dan selesa. Bagi yang ingin menghafal pula, ianya akan memudahkannya untuk membuat rujukan, tambahan pula bilangan mukasurat bagi setiap juzuk adalah sama iaitu sebanyak 20 halaman.

Secara keseluruhannya, dapat dijelaskan di sini bahawa sesungguhnya Rasm Uthmani yang disepakati oleh para sahabat r.a. amat memberi faedah kepada umat Islam hingga ke hari ini. Ia juga adalah salah satu daripada janji-janji Allah taala kepada manusia, iaitu akan memelihara al-Quran hingga ke hari kiamat.

Melalui penerangan ringkas mengenai Rasm Uthmani ini, diharapkan tugasan ini dapat memberi sedikit sebanyak ilmu yang berguna untuk tatapan dan panduan kepada kita. Antara lain, semoga penerangan dan huraian yang telah diperjelaskan ini juga akan dapat membantu kita semua di dalam meneliti di samping mengkaji beberapa kaedah dan pelbagai keistimewaan yang terdapat di dalam tulisan Rasm Uhtmani.
Firman Allah taala :
"ورتل القرأن ترتيلا "
Walau bagaimanapun ulasan-ulasan seperti ini tidaklah mencukupi untuk kita berhenti di sini, sebaliknya kita adalah berkewajiban untuk merujuk kepada guru-guru yang muktabar bagi memperdalami lagi kajian ini, supaya pengetahuan kita terhadap Rasm Uthmani ini akan lebih mendalam dan lebih jelas lagi .

Psikologi

SOALAN TUGASAN

Pembelajaran berlaku setiap ketika dan di mana sahaja.Bagaimana proses pembelajaran ini berlaku boleh dijelaskan dengan teori pembelajaran yang dikemukakan oleh Skinner, Pavlov, Bandura dan lain-lain.

Untuk tugasan ini, anda perlu memahami setiap teori pembelajaran yang berkenaan dengan membaca modul dan lain-lain sumber jika perlu sebelum menjawab soalan-soalan berikut.

1. Bayangkan bagaimana tiga teori pembelajaran berikut dapat diaplikasikan di dalam bilik darjah ( di mana pembelajaran telah dirancang ) dan di luar bilik darjah ( di mana pembelajaran tidak terancang ).

a. Teori Pembelajaran Kognitif
b. Teori Pembelajaran Gestalt
c. Teori Pembelajaran Gagne

Untuk setiap teori di atas, jelaskan salah satu prinsip utama yang paling berkaitan dengan contoh yang akan anda beri sebagai contoh aplikasi teori tersebut.Contoh ini adalah apa yang telah anda perhatikan sendiri dalam kedua-dua situasi tersebut.Sila berikan jawapan anda dalam bentuk jadual seperti di bawah.

Teori
Prinsip dan penjelasan
Contoh

Teori pembelajaran Kognitif

Berkaitan dengan proses pemikiran manusia seperti daya ingatan, imaginasi, bahasa, penyelesaian masalah dan celik akal. Teori pembelajaran kognitif juga boleh dikatakan tingkahlaku dan proses pemikiran manusia di antara rangsangan dan gerakbalas.

Di dalam bilik darjah.
Guru membawa murid melawat Muzium Negara. Semasa pembelajaran mata pelajaran pendidikan sivik dan kewarganegaraan di dalam kelas guru meminta murid membuat karangan ringkas mengenai hasil lawatan mereka. Murid akan menggunakan kemahiran kognitif untuk mengingati semula pengalaman mereka semasa lawatan tersebut.
Di luar bilik darjah.
Murid memerhatikan perlakuan orang lain, disamping cuba menceritakan peristiwa yang pernah dialaminya. Murid akan menggunakan kemahiran kognitif untuk mengimbau kembali peristiwa yang pernah dilaluinya.

Teori pembelajaran Gestalt

Teori pembelajaran Gagne

Ia berkaitan dengan konsep akal, setiap manusia mempunyai keupayaan mental untuk mengelola, menyusun, menyimpan dan mengeluarkan semula segala pengalaman dan memerhatikan pertalian antara pengalaman dan masalah yang dihadapi.

Menurut Gagne, teori ini menekankan pembelajaran berlaku secara berperingkat iaitu bermula daripada peringkat paling mudah ke peringkat paling sukar.
Terdapat 8 peringkat pembelajaran Gagne.
Penyelesaian masalah

Hukum

Konsep

Diskriminasi

Pertalian Bahasa

Rangkaian Motor

Gerak Balas

Pembelajaran Isyarat

Di dalam bilik darjah.
Sebelum guru memulakan pengajaran dan pembelajaran, guru mengedarkan soalan tanpa memaklumkan kepada murid terlebih dahulu.Masa untuk menjawab soalan tersebut adalah 10 minit. Dengan cara ini, murid-murid boleh menggunakan celik akalnya untuk menjawab soalan-soalan tersebut berdasarkan pengetahuan yang telah dipelajari sebelumnya.

Di luar bilik darjah
Apabila kaki kotor kerana bermain, murid akan menggunakan keupayaan mentalnya untuk mengaitkan situasi itu dengan pembelajaran pendidikan kesihatan iaitu cara-cara membersihkan anggota badan

Di dalam bilik darjah
Guru mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu tahun 1 iaitu dari mengenal huruf sukukata barulah membaca ayat yang mudah.Murid akan lebih memahami ayat mudah yang di baca kerana mereka telah mengenal dan membunyikan suku kata.Menurut Gagne, pembelajaran akan lebih mudah sekiranya bermula dari yang senang kepada yang sukar.
Di luar bilik darjah
Dalam mata pelajaran Sains Rumahtangga dalam bahagian jahitan, guru mengajar murid cara-cara menghasilkan jahitan jelujur.Murid menjahit sapu tangan dengan menggunakan jahitan berantai di rumah.Murid tidak akan menghadapi kesukaran ketika melakukannya.Menurut Gagne, pembelajaran akan lebih mudah sekiranya bermula daripada yang mudah kepada yang rumit.

Soalan 2.
Teori kooperatif juga merupakan teori pembelajaran.
(a) Jelaskan teori ini.

Pendekatan kooperatif ialah pembelajaran yang melibatkan pelajar bekerjasama untuk belajar dan bertanggungjawab ke atas setiap ahli kumpulannya.Pembelajaran kooperatif merangkumi pelbagai jenis bentuk pengajaran dan pembelajaran. Ianya adalah satu pendekatan pembelajaran yang melibatkan kumpulan atau pasukan pelajar. Pada asalnya, ia menggalakkan pelajar belajar bersama dengan berkesan dan boleh digunakan oleh pelbagai kumpulan umum dan dalam pelbagai matapelajaran.
Menurut Johnson & Johnson 1991, pembelajaran kooperatif melibatkan pelajar bekerjasama dalam mencapai satu-satu objektif pembelajaran. Pelajar yang belajar secara bekerjasama dalam kumpulan akan dapat belajar dengan lebih baik dan berupaya meningkatkan prestasi serta meningkatkan motivasi pelajar semasa perbincangan dalam kumpulan.
Pembelajaran kooperatif yang merujuk kepada pengajaran yang memerlukan pelajar dari pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu matlamat yang sama. Sasarannya bukan sahaja untuk diri sendiri tetapi juga untuk rakan-rakan yang lain. Ganjaran dan pengiktirafan diberi kepada kumpulan yang menunjukkan prestasi yang baik. Ini juga memotivasikan mereka untuk mencapai sesuatu matlamat.
Malah pembelajaran kooperatif juga menggalakkan pelajar berinteraksi secara aktif dan positif dalam kumpulan. Ini membolehkan mereka berkongsi idea dalam suasana yang baik. Guru hendaklah memupuk sikap positif seperti bekerjasama, bertolak ansur dan tidak mementingkan diri sendiri agar objektif kumpulan tercapai dan dapat mengekalkan hubungan yang positif.

( b ) Fikirkan tentang pedagogi pembelajaran teradun ( ” blended learning pedagogy” ) yang diamalkan OUM ( pembelajaran atas talian dan pembelajaran kendiri ). Untuk setiap mod pedagogi tersebut, jelaskan bagaimana teori pembelajaran konstruktivisme telah diaplikasikan.Berikan contoh dan ceritakan tentang pengalaman anda sebagai seorang pelajar semasa mengalami proses pembelajaran tersebut.Sila berikan jawapan anda dalam bentuk jadual di bawah.

Pembelajaran Terandun.
Pembelajaran kooperatif ialah pembelajaran yang melibatkan kumpulan atau pasukan pelajar.
Contoh pembelajaran koperatif ialah, saling bergantung satu sama lain secara positif. Sikap ahli mempunyai tanggungjawab ke atas keberkesanan pembelajaran kumpulan. Untuk mencapai kejayaan, tugas perlu diagihkan kepada semua ahli kumpulan untuk menyumbang memberi jawapan. Pengalaman saya sebagai pelajar ialah bekerjasama dalam kumpulan setiap kali untuk menyiapkan kerja yang diberikan oleh pensyarah, seperti pembentangan tugasan, perbincangan kerja kursus dan sebagainya.

Pembelajaran teradun OUM

Contoh pembelajaran kooperatif

Pembelajaran bersemuka

Pembelajaran bersemuka ialah pertemuan antara pelajar dengan pengajar atau pensyarah. Sebagai seorang pelajar saya tidak boleh bergantung seratus peratus kepada pembelajaran realiti. Saya juga masih perlu bersemuka dengan pensyarah kerana ia satu daripada cara untuk meningkatkan kualiti pembelajaran saya. Segala permasalahan yang saya hadapi, dapat diselesaikan sekadar segera dan disamping itu, dapat menguatkan hubungan silaturahim dengan pensyarah.

Pembelajaran atas talian

Pembelajaran atas talian ialah pembelajaran yang melibatkan penggunaan ICT sepenuhnya. Contohnya pelajar dan tutor boleh berhubung melalui email dan forum pada bila-bila masa dan di mana sahaja
mereka berada. Selain itu, dengan melayari myLMS ( Learning Management System) boleh merapatkan hubungan antara pelajar dengan pelajar dan pelajar dengan pensyarah. Pengalaman saya sebagai seorang pelajar kursus 14 minggu, Sekiranya terdapat persoalan atau permasalahan dalam pengajaran dan pembelajaran serta kerja kursus yang diberikan saya boleh berinteraksi dengan melayari myLMS. Malahan, saya tidak perlu risau tentang masa,tempat kerana saya boleh myLMS pada bila- bila masa.

Pembelajaran kendiri

Pembelajaran kendiri bermaksud pelajar belajar bersendirian tidak bertemu selalu dengan pensyarah dan juga rakan- rakan lain. Contohnya pelajar akan belajar dan juga menjalankan aktiviti- aktiviti pembelajaran bagi menambah dan memperolehi ilmu serta kemahiran yang di cari. Melalui pembelajaran kendiri saya bebas untuk menentukan masa dan tempat untuk belajar mengikut kesesuaian waktu. Saya pelu pandai membahagikan masa untuk pembelajaran, kerjaya dan rumah tangga. Saya juga mesti mempunyai keyakinan diri dan sentiasa bersedia untuk belajar bagi mencapai kejayaan yang diimpikan.

Soalan 3.
(a) Teori progressivist.

Teori progressivist ialah pembelajaran secara cepat, iaitu mencari sumber atau bahan secara sendiri tanpa bantuan daripada guru, contohnya murid mencari bahan sendiri berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran melalui internet.
Menurut John Dewey, pengalaman murid penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dalam teori ini, nilai yang perlu dikembangkan adalah kebebasan. Mereka mempunyai kesedaran terhadap sesuatu masalah dan cuba untuk mengenal pasti permasalahan tersebut.Justeru, hipotesis akan di buat sebagai langkah untuk menyelesaikan masalah tersebut.Begitu juga baik buruknya hipotesis akan ditafsirkan dengan lebih terperinci.Lebih jauh dari itu, mereka akan melakukan ujian berdasarkan pengalaman sendiri mahupun pengalaman orang lain bertujuan untuk menyelesaikan permasalahan.
Contohnya murid-murid diberikan ruang bebas dalam melakukan aktiviti serta melakukan hal-hal yang positif dan boleh berfikiran matang. Dengan ini, potensi diri murid akan berkembang dengan pencapaian usaha diri sendiri. Teori progressivist adalah bersifat konstruktif kerana dengan teori ini dapat membentuk kemajuan murid secara menyeluruh.

(b) Adakah anda bersetuju dengan penjelasan teori ini, memandangkan rakyat Malaysia mempunyai akses ke internet? Sila jelaskan.

Pada pendapat saya, saya bersetuju dengan penjelasan teori ini. Internet @ “Internasional Network of Network” ialah sebuah rangkaian gergasi komputer di peringkat antarabangsa dan merupakan cara komputer berkomunikasi antara satu sama lain. Dalam rangkaian internet terdapat pelbagai jenis bahan seperti artikel, imej grafik, perisian komputer, video, audio, majalah, permainan, projek dan sebagainya.
Menurut Zoraini (1995), terdapat 50,000 rangkaian komputer di seluruh dunia, lebih daripada 6.6 juta komputer hos dan juga lebih daripada 50 juta pengguna dari lebih daripada 160 buah Negara.
Internet amat bermanfaat kepada semua golongan masyarakat dalam menghadapi cabaran, IT dan era globalisasi bagi mencorakkan kehidupan
pada masa hadapan. Melalui internet juga dapat membantu pengurusan dalam sistem pendidikan terutama dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam dan di luar bilik darjah yang melibatkan para pendidik, pelajar dan ibu bapa serta ahli masyarakat. Internet banyak memberikan manfaat kepada pengguna terutama pelajar. Ia membuka dimensi baru sebagai sumber rujukan mudah dan pantas dari segi masa dan lokasi. Dengan menggunakan internet di sekolah telah membawa perubahan kepada pelajar, dimana pelajar lebih mahir membuat kajian dan lebih berfikiran secara kritikal. Di antara aktiviti yang boleh dilakukan oleh pelajar iaitu melalui e-mail, pelajar boleh berkongsi untuk menjalankan sesuatu projek dengan pelajar di sekolah-sekolah lain. Berbincang dengan rakan dari kalangan berbagai budaya dan latar belakang negara mengenai berbagai-bagai isu semasa. Dengan ini dapat menggalakkan perkembangan bahasa terutama bahasa Inggeris melalui komunikasi dengan rakan pena di luar Negara.
Sebagai pengukuhan bukti persetujuan saya dalam hal ini, iaitu kita lihat sendiri perkembangan terbaru yang di ambil oleh Kementerian Pendidikan Malaysia telah memberi peluang kepada guru-guru diseluruh negara untuk mengikuti Kursus Dalam perkhidmatan (14 minggu) Bestari. Dalam kursus ini guru-guru akan didedahkan dengan pelbagai kemahiran seperti kemahiran teknologi maklumat bagi pembinaan pembelajaran bestari.
Dengan ini, guru-guru akan berpeluang menjadikan internet sebagai sumber dan alat penyebaran maklumat yang berkesan.
Selain itu, masyarakat juga tidak terlepas merasai bahang internet dengan mendapatkan maklumat, berita dengan cepat dan pantas samada di dalam ataupun di luar negara. Contohnya kita mengetahui sukan olimpik di China. Malah penggunaan internet juga dapat mempermudahkan segala urusan seperti membayar pelbagai jenis bil dengan kemudahan atas talian atau”on-line” dengan ini dapat menjimatkan masa dan tenaga.
Dapatlah di simpulkan bahawa penggunaan akses internet dapat menyemai dan memupuk minat serta sikap yang positif terhadap perkembangan teknologi dan pihak kerajaan telah mengambil inisiatif untuk menjadikan ekonomi digital sebagai tulang belakang ekonomi negara.


Rajah 1 : Hirarki keperluan Maslow

Menurut Maslow, keperluan yang paling penting adalah keperluan asas.Manusia akan berusaha untuk mencari keperluan asas ini.Dalam kajian saya, di dapati individu pertama dan kedua mempunyai keperluan asas yang cukup seperti tempat tinggal yang selesa (rumah sendiri ), makanan, minuman dan pakaian yang cukup serta mempunyai rehat yang cukup.Malah pendapatan kedua-dua individu ini juga sama dalam lingkungan RM 3000- 4000.Kedua-duanya berpuas hati dengan hasil pendapatannya.Dengan ini tahap pertama ini mereka telah mencapainya kerana menurut Maslow, manusia mesti mencapai tahap yang paling rendah atau asas barulah kepada peringkat kedua.
Peringkat kedua ialah keselamatan.Setiap orang inginkan kehidupan yang aman,stabil dan tenteram.Begitu juga dengan kedua-dua individu yang saya kaji.Mereka tinggal di tempat atau persekitaran yang menyenangkan dan tidak membahayakan.Walaubagaimanapun mereka ada juga memasang kelengkapan keselamatan di rumah bagi menggelakkan daripada sebarang perkara buruk berlaku malah mereka mempunyai jiran-jiran yang boleh membantu mereka menjaga keamanan tempat mereka tinggal.Oleh itu, kedua-dua individu ini mencapai tahap yang kedua.
Pada peringkat ketiga iaitu keperluan sosial (kasih sayang ) mendorong seseorang untuk mendapatkan kasih sayang, hubungan dengan keluarga,sanak saudara,sahabat dan juga masyarakat.Daripada kajian saya, didapati individu pertama mempunyai kehidupan yang lebih bahagia berbanding dengan individu yang kedua.Individu pertama mempunyai suami dan anak-anak, jadi dia mendapat kasih sayang daripada orang yang paling rapat dengannya iaitu suami dan anak-anak, malah keluarga serta kawan-kawan juga.Individu pertama ini berpuas hati dengan hidupnya sekarang berbeza dengan individu kedua, dia masih tidak berpuas hati dengan apa yang dimilikinya sekarang.Dia merasakan ada sesuatu yang belum melengkapi hidupnya.Mungkin juga kerana dia tidak mendapat kasih sayang daripada seorang suami kerana pengalaman pahit baginya adalah berpisah dengan suaminya.Jadi, orang yang paling rapat dengannya sekarang adalah kakak iparnya.Apa yang diharapkan dalam hidupnya adalah kebahagiaan.Dengan ini dapatlah dikatakan bahawa individu kedua belum mencapai tahap ketiga ini mengikut hirarki Maslow berbanding dengan individu pertama dia mencapai tahap ketiga ini.
Peringkat keempat ialah penghargaan kendiri.Individu pertama mempunyai matlamat yang tinggi untuk mencapai kehidupan yang lebih baik lagi malah beliau mementingkan kekeluargaan.Beliau mempunyai sikap yang positif dan berkeyakinan.Beliau juga mengharapkan agar anak-anaknya berjaya.
Menurut Maslow, keperluan manusia yang paling tinggi ialah hasrat untuk menjadi dirinya sebagaimana yang diimpikan.Pada peringkat ini, individu pertama mempunyai keyakinan yang tinggi dalam mencapai matlamat dan hala tuju hidupnya bersama dengan keluarganya serta kejayaan anak-anaknya.
Hasil daripada kajian saya terhadap kedua-dua individu ini,dapatlah disimpulkan bahawa individu pertama telah mencapai tahap kelima-lima yang terdapat dalam hirarki Maslow berbanding dengan individu kedua hanya mencapai tahap ketiga sahaja.Walaubagaimanapun individu kedua mempunyai motivasi yang tinggi untuk mencapai kehidupan yang baik dan bahagia.